Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

GFK lanserar mobiltracking

Publicerad: 23 september 2010, 11:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

GFK lanserar globalt mätverktyg för mobiltrafik och siktar på att göra det till Sveriges valuta för mobilannonsering.


Digitala medier har sedan länge dragits med brist på en gemensam branschvaluta, men i höst kommer i alla fall webb-tv att ha en gemensam standard som MMS håller i. Nu hoppas GFK på att tracking-verktyget NIS ska bli branschvalutan för mobiltrafik.

– Vårt mål är att etablera NIS som standard för mobilt internet och mobil trafik och det tror jag att vi har goda möjligheter att göra, säger Fredrik Hallberg, vd för GFK Retail and Technology och globalt ansvarig för NIS.

NIS realtidstrackar all mobiltrafik, det vill säga vilka sajter som användarna besöker, hur länge de är där och vad de gör, men allt är anonymiserat. Verktyget kan heller inte avgöra vem som är online. NIS mäter även visningar och klick för online annonser, vilka sökord som används, aktiviteten i appar och före onlineköp. Den trackar även varifrån trafiken kommer och

– Vi fokuserar på mobilt internet eftersom det redan i dag står för över 20 procent av all internettrafik. Om fem år tror vi att det kommer att stå för fyra femtedelar av trafiken, säger Fredrik Hallberg.

Informationen hämtas från ländernas mobil-operatörer. Om allt går enligt plan kommer NIS vara på plats i det första europeiska landet inom ett halvår.

– Jag kan inte säga var vi ligger i förhandlingarna med operatörerna, men vi för samtal och i vissa länder är det mer än bara samtal, säger Fredrik Hallberg.

Vad har ni för konkurrenter?

– Det finns andra aktörer som mäter mobiltrafik, men vi är unika i sättet att mäta online-annonsering och mäta i realtid.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev