Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

GB:s gratisglassar kapades – kampanjen stoppas

Publicerad: 23 Juni 2011, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

GB Glace skulle fira midsommar genom att skänka bort 1000 glassar per dag. Men kampanjen kapades av en flashbackanavändare – som påstod sig ha stulit alla glaskoder.


Ämnen i artikeln:

GB Glace

GB Glace har storsatsat på sin Facebook-närvaro. Bolagets sida – som lanserades vecka 18 i år – har i skrivande stund 50 371 fans.

Glädjen var därför stor när GB i måndags gjorde följande inlägg:

”Hej! Äntligen midsommarvecka. Vi tycker det är en riktigt glassig vecka, så det måste vi fira. Måndag till fredag delar vi därför ut 1.000 glassar per dag! Håll utkik i vår Glasskiosk här till vänster på sidan. :-)”.

Gratis glassarna skulle delas ut genom att en unik kod, som släpptes klockan 15 varje dag, kunde laddas ned till mobilen. Därefter kunde glassen hämtas i butik.

– Hela idén var att sprida glädje. Ofta är det de små stunderna i livet som gör en glad, säger Fredrik Larsson, marknadsdirektör på GB.

Men under veckan har raseriet mot GB växt på Facebook-sidan. Folk har inte fått sina gratisglassar.

Nu står det klart att GB drabbats av en glassmarodör – som hävdade sig ha lagt beslag på alla glasskoderna. Sedan lade sabotören upp koderna på Flashback.

”Vår innerliga önskan med att dela ut gratis glassar till er var att sprida glädje. Vi ville verkligen dela med oss av den. Dessvärre visar det sig vid närmare kontroll att någon/några gjort att detta inte är möjligt genom att själva ta de koder ni skulle ha. Vi är uppriktigt ledsna för detta”, skriver GB Glace på sin Facebookksida.

Kampanjen är nu stoppad.

– Vi skulle dela ut 1000 glassar per dag och det flöt på bra under måndagen och tisdagen. Men på onsdagen kom en som påstod sig ha knäckt våra krypterade koder och lagt upp dem på annat forum. Vi drog då i nödbromsen, säger Fredrik Larsson.

Han hävdar dock att de hackade glasskoderna var falska.

– Koderna var felaktiga. Det gick inte att hämta ut glass med dem. Men det skapade ett enormt tryck på vår Facebooksida då många trodde att koderna låg ute.

Många var rasande när det stod klart att det inte blev några gratisglassar som GB hade lovat. Fredrik Larsson konstaterar att en Facebooksida med över 50 000 fans är ”ett kraftfullt verktyg åt båda riktningarna”.

Men efter att GB Glace gick ut med information om att det var en sabotör som satt stopp för aktiviteten har många återigen ställt sig på GB:s sida.

– Vi fick mycket badwill när vi tog bort erbjudandet, men vi fick goodwill när det visade sig att det var en person som hade gjort detta mot oss. Mest badwill fick den som påstod sig kunna komma åt koderna.

– Många skriver på nätet att det var tråkigt att det blev såhär när GB Glace ville sprida glädje genom att bjuda på glass.

Trots att mysteriet är löst väljer GB att alltså inte dela ut några mer gratisglassar denna vecka.

– Vi har valt att inte fortsätta under de två sista dagarna, utan återkommer med en ny aktivitet senare under året.

Hur har ni lyckats få 50 000 fans på Facebook?

– Jag tror att det beror på att glass är ett ämne som engagerar. Jag tror också att vi har träffat rätt när vi kopplar glass till de små stunderna i livet och delad glädje under konceptet ”säg det med glass”.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GB Glace

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.