Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Garbergs nominerad till fyra Webbys

Här är alla svenska nomineringarna till årets Webby Awards.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 08 April 2016, 11:38
Uppdaterad: 11 April 2016, 13:02

Ämnen i artikeln:

Webby AwardsGarbergsIkeaÅkestam Holst

Den amerikanska tävlingen The Webby Awards har kallats för ”Internets highest honor” av New York Times. Tidigare i veckan släpptes samtliga nomineringar till den tjugonde upplagan av det prestigefulla priset.

Flera svenska byråer har vinstchanser. Flest har Garbergs med fyra nomineringar.

– Det är superfint och roligt att det är två kampanjer för Björn Borg som är nominerade. Jag är jättestolt över alla våra kampanjer men jag har själv jobbat mycket med "Sprinter" och "First person lover" åt Björn Borg så de känner jag lite extra för. "Sprinter" är nominerad för första gången i tävlingsammanhang och håller en väldigt fin nivå, säger Sedir Ajeenah, Copywriter på Garbergs och fortsätter:

– Vi har haft bra kunder som har varit tydliga med sina förväntningar och i en kombination med bra ambitioner från oss på Garbergs så har vi nått fina resultat. Vi har haft en tydlig PR-mekanik där arbetet inte har varit slut bara för att vi lanserat produkten.

Hur kommer ni fira om ni vinner?

– Ha ha, ja vi får slå på stort. Jag kommer bjuda hela firman på en riktig brakmiddag, säger Sedir Ajeenah.

Bland övriga svenska nomineringar finns bland andra Forsman & Bodenfors med Zlatan kampanjen "805 MILLION NAMES" för UN World Food Programme och Åkestam Holst med "IKEA Wedding Online" för Ikea.

The Webby Awards arrangeras av International Academy of Digital Arts and Sciences, och vinnarna utses av dess över 1 000 medlemmar.

Kampanjen avgörs under en ceremoni i New York den 16 maj.

(Saknar du något bidrag på listan, hör gärna av dig till red@dagensmedia.se.)

Här är de svenska nomineringarna:

Advertising & Media:

Best Use of Online Media

DDB Stockholm - Catch Up Grant

Best Use of Photography

Åkestam Holst - Catch the Unseen

Best Use of Video or Moving Image

M&C Saatchi Stockholm - Earth 2045

Best User Experience

Oakwood - Cheap Monday - Pocket Operators

Display & Banner Campaigns

MRM//McCann Stockholm - The Banner Ad That Can See What You See

Game or Application

Garbergs - First Person Lover

B-reel - Xbox One "Glitch" - Halo 5: Guardians

Retail

Åkestam Holst - IKEA Wedding Online

Viral Marketing

Forsman & Bodenfors - 805 MILLION NAMES

Mobile sites & Apps:

Best Visual Design - Aestethic

Doberman Design - Maple

Fashion & Beauty

Garbergs - Sprinter

Food & Drink

Doberman Design - Maple

Integrated Mobile Experience

Garbergs - Sprinter

Yours Digital Innovation Studio - Taxi Stockholm "Sightseeing Reinvented"

Online Film & Marketing:

Unscripted

Forsman & Bodenfors - Look Who's driving

Social:

Native Advertising

Garbergs - Abused Emojis

Websites:

Technical Achievement

B-reel - MTV Bump

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.