Digitalt presenteras av:

"Går inte att lita blint på någon annan"

Katherine Lundin på mediebyrån Scream.

Idag hålls "Programmaticmecca" på Nalen i Stockholm – en dag tillägnad programmatiskt köp. "Annonsörer behöver fråga sig själva om varför de har valt att satsa på programmatiskt köp", säger en av dagens talare, Katherine Lundin, digitalspecialist på Scream.

Vad behöver man ha kontroll över för att förstå att man ens har chansen att ha en effekt när det kommer till programmatiskt köp? Det är en av frågorna som tas upp idag torsdag när mediebyrån Scream arrangerar "Programmaticmecca" på Nalen i Stockholm.

Dagen är helt tillägnad programmatiskt köp och programleds av Claes de Faire, med Åsa Sohl som sidekick från Scream.

En av dagens talare är Katherine Lundin, digitalspecialist på mediebyrån Scream, som kommer summera de viktigaste frågeställningarna som annonsörer behöver ha koll på.

– Annonsörer behöver fråga sig själva om varför de har valt att satsa på programmatiskt köp. De måste ställa sig frågan om de förstår teknikens förmåga och även dess begränsningar, säger hon.

Katherine Lundin menar att det är viktigt att i förväg bestämma vad det är man vill få ut av sin mediebudget och om teknologin kommer kunna hjälpa en.  

–  Det går inte att lita blint på någon annan.

Varje mål är unikt för varje annonsör, konstaterar Katherine Lundin.

– Därför kan jag inte säga vad som kommer fungera specifikt för dig. Jag kan bara säga till dig att börja ställa frågor.

Katherine Lundin påpekar även att det är viktigt att fokusera på vad man kan göra med tekniken här och nu och inte snegla för mycket på framtiden.

Under dagen kommer bland annat även Richard Kramer, specialist på programmatiskt köp på Schibsted, tala om hur man kan veta vilken data man ska jobba med och om all data är lika bra. Staffan Slörner, vd på Sveriges mediebyråer och Max von Hilgers på Meetrics berättar om hur stort problemet med frauds egentligen är och hur det ser ut internationellt.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-05-04 12.08Uppdaterad 2017-05-04 12.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: