Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Fyra tips – så annonserar du smartast på Instagram

Publicerad: 23 September 2015, 04:09
Uppdaterad: 3 Mars 2016, 06:22

För Dagens Media ger rabattkodsföretaget Cuponation sina bästa tips.


Ämnen i artikeln:

Instagram

Som Dagens Media tidigare skrivit om har Instagram lanserat en gräddfil för annonsörer, i och med att de öppnade upp för möjligheten för företag att annonsera med 30-sekunders videos.

Tidigare har det endast varit möjligt med 15-sekundersvideos och är det fortfarande för användarna.

Annonseringen, som kommer att bli möjlig på den svenska marknaden den 30 september, har redan haft långa testperioder.

Ett av de företagen som varit med under testperioden för annonsformatet är rabattkodsföretaget Cuponation, baserade i München.

Lukas Ohlsson, digital strateg på Cuponation, säger att de själva är nöjda med Instagrams annonsmöjligheter och kommer att fortsätta.

– Vi har testat i två månader i Spanien och ännu går det inte att se om vi har fått någon ökad försäljning, men det vi har sett är att vi har kunnat nå nya målgrupper och hela vår satsning har varit väldigt uppmärksammad och fått positiv respons.

Han tror även att Instagram kommer att gå i Facebooks fotspår och bli en lika stark konkurrent när det gäller annonsering.

För Dagens Media berättar Lukas Ohlsson, digital strateg på Cuponation om deras främsta lärdomar efter sin testperiod.

1. Hoppa på tåget så fort som möjligt

Se till att vara med i början, då kan ni testa er fram och se vad som passar er. Precis som i början för Facebook-annonsering och Google, så kommer priserna vara väldigt låga i början.

2. Var relevant i din annonsering

Se till att ni anpassar ert innehåll till era målgrupper. Ni ska tänka på att leverera ett relevant innehåll och satsa på kvalitet. Det som är kärnan i Instagram, precis som Facebook är att det är så lätt att målgruppsanpassa och att kunna hitta nya målgrupper.

3. Utnyttja tillfället

Människor är helt fokuserade på Instagram där en bild eller ett videoklipp täcker en hel skärm - utnyttja det. Utnyttja transparensen och försök att få användarna att ta till sig ert material på ett så naturligt sätt som möjligt. De ska vara medvetna om att de tar till sig reklam men inte bli irriterade över det.

4. Se till att sidan är optimerad för mobiltrafik

Det här kanske låter självklart – men det är många som glömmer det. När ni annonserar på Instagram kommer nästan all trafik att komma från mobiltelefoner, se därför till att er sida klarar av den trafiken.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.