Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Fyra miljoner back för Newsmill

Publicerad: 2 September 2009, 05:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Debattsajten Newsmill kostade fyra miljoner att starta.


Newsmill lanserades den 1 september 2008. Lagom till ettårsdagen har det första bokslutets registrerats hos Bolagsverket. Det omfattar perioden mars-december 2008. Under den tiden uppgick sajtens försäljning till 68.400 kronor.

– Den hösten var verkligen urusel, säger Newsmills vd PM Nilsson.

Värt att notera är dock att sajten låg i betaversion under de månader som omfattas av bokslutet.

Samtidigt kostade sajten drygt 4 miljoner kronor att starta. Aktieägarna har nu skjutit till 4,8 miljoner kronor och Newsmills egna kapital ligger på runt 1 miljon kronor.

Newsmill har mellan 60.000 och 70.000 unika besökare i veckan. Under hösten har bannerförsäljningen kommit igång, säger PM Nilsson.

– Just nu har vi annonser från företag som Toyota, Sony Ericsson och TV8 på sajten. Det kan bli så att september blir vår första svarta månad, säger han.

Newsmill säljer också ett format som kallas ”seminarium”, då företag och organisationer betalar mellan 50.000 och 100.000 kronor för att dra igång debatter.

– Det har också kommit igång. Vi hade två i somras och en kommer upp nästa vecka.

Hur mycket drar ni in i år?

– Vet inte. Bannerförsäljningen var svag också under våren, även om den var bättre än hösten.

Newsmill drivs av Leo Lagercrantz och PM Nilsson, som har ett förflutet på Expressen, samt Karin Eder-Ekman, tidigare på Bang.

Adwell står för Newsmills sälj.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.