Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Fyra av tio ändrar åsikt på nätet

Publicerad: 4 juni 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Information på nätet gör att fyra av tio ändrar åsikt om vilket varumärke de ska köpa. Svenskar är mindre påverkningsbara än britter.


European Interactive Advertising Association, EIAA, och Mediascope har studerat hur européernas shoppingvanor på nätet ser ut. Undersökningen visar att resor och semestrar är det som köps mest på nätet. 54 respektive 42 procent av de drygt 3000 tillfrågade säger att de någon gång köpt något av detta på nätet.

I genomsnitt säger 40 procent av européerna att de ändrat sig om vilket varumärke de ska köpa efter att ha letat information på nätet. I Sverige är samma siffra 42 procent. Mest påverkningsbara är britter, 49 procent, och minst är italienare med 27 procent.

Undersökningen visar på att där internet är vanligare och mer utvecklat finns även en större benägenhet för att ändra sin inställning efter att ha tagit del av information på nätet. Ju mer moget internet blir i en region desto öppnare blir användarna för att ta in marknadsföringsbudskap från flera olika kanaler och källor på nätet.

Störst påverkan har nätet på val av hemelektronik, 59 procent ändrade sin åsikt efter att ha letat information på nätet. Sökmotorer anses var den bästa vägen för att hitta information på nätet, personliga rekommendationer och prisjämförelsesajter kommer därefter.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.