Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Friends ska träffa Facebook

Publicerad: 19 Oktober 2012, 06:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Efter Friends öppna brev till Mark Zuckerberg ska Facebook träffa Friends för att att diskutera mobbningssimulatorn.


Ämnen i artikeln:

FacebookFriends

Facebook valde i förra veckan att stoppa Lowe Brindfors och Friends antimobbningskampanj "mobbningssimulatorn", där vuxna får prova på hur det känns att bli mobbade på nätet.

Anledningen till att Facebooks valde att stoppa kampanjen är att simulatorn är för lik en vanlig Facebook-sida.

Efter att kampanjen stoppades gick Friends ut i ett öppet brev till Mark Zuckerberg där de frågade varför kampanjen stängdes ner.

Nu säger Andreas Drufva, marknadschef på Friends, att Friends ska träffa Facebooks nordiske policychef vid ett möte nästa tisdag.

– Vi vill dels få en ordentlig förklaring till varför de valde att stoppa kampanjen mot nätmobbning och dels prata om vad vi tror är våra gemensamma intressen för att stoppa mobbning på nätet, säger han till dagensmedia.se.

Friends har, utöver det öppna brevet, presenterat förslag på hur sidan kan göras om så att det kan göras än tydligare att mobbningssimulatorn är en applikation för Facebook. Bland annat har Friends tagit fram en gul version av sidan.

Förslagen har dock inte gått hem hos Facebook.

– Vi var ju väldigt tydliga redan från början med att det var en simulator, så vi tyckte redan när vi lanserade simulatorn att det framgick att det inte var på riktigt. Men vi lyssnade när Facebook sa att simulatorn var för lik den riktiga sidan och gjorde det ännu mer tydligt. Facebook säger att det inte räcker och att vi måste bygga om simulatorn så att den inte liknar Facebook alls. Men vi har inte de resurserna och dessutom går poängen förlorad, säger Andreas Drufva.

Tror du att ni kommer att komma fram till en lösning angående mobbningssimulatorn på tisdag?

– Jag tror och hoppas det, men vi har ju redan tidigare fått nej vad gäller de nya bilderna, så situationen ser mörk ut.

Varför tror du att era kampanjer väcker sådan uppmärksamhet?

– Vi jobbar med en svår fråga. Det finns barn i landet som tar sitt liv för att de blir så utsatta. Vi försöker att driva frågan utifrån en optimistisk utgångspunkt, men ibland måste vi också visa de mörka sidorna.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookFriends

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.