Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Fransk myndighet granskar Clubhouse – synar datahanteringen

Publicerad: 17 mars 2021, 13:43

Franska dataskyddsmyndigheten ska ta reda på om Clubhouse bryter mot EU:s dataskyddslagar.

Montage: Pixabay + Dagens Media

Den franska dataskyddsmyndigheten CNIL ska syna ljudbaserade sociala mediet Clubhouse i sömmarna.


Ämnen i artikeln:

Clubhouse

Myndigheten vill ta reda på huruvida Clubhouse bryter mot EU:s dataskyddslagar vad gäller hanteringen av användarinformation. Myndigheten ska även titta på hur säker denna hantering är i praktiken. Det rapporterar bland andra sajten Gadgets 360 och Bloomberg. 

Som Dagen Media rapporterade i slutet av februari lyckades åtminstone en hackare att strömma konversationer på appen via en egen sajt.  

Hackaren – som via en så kallad tredjepartssajt strömmat konversationer – blockerades från appen som också uppgav att man infört nya säkerhetsfunktioner. Incidenten skedde dock bara en vecka efter att företaget bakom hajpade appen hade meddelat att säkerheten skulle höjas.

LÄS MER: Efter löften om ökad säkerhet: Clubhouse-konversationer läckta 

Forskare knuten till Stanford Internet Observatory har tidigare också varnat för att appens säkerhet är bristfällig –och betonat att alla användare måste utgå från att deras konversationer alltid spelas in. Konversationerna är inte på något sätt privata.

Samma analysorganisation har också kunnat avslöja att Clubhouse back-end-operationer sköts av den Shanghai-baserade startupen Agora Inc, vilket också väckt kritik och oro hos säkerhetsanalytiker.  

Clubhouse tog nyligen in 100 miljoner dollar i riskkapital och värderas då till över 10 miljarder dollar, enligt Bloomberg. 

LÄS OCKSÅ: Ansvarsfrågan på Clubhouse – det säger juridiken 

LÄS OCKSÅ: Acasts innehållschef om Clubhouse: ”Vi blir fler som delar på örat” 

 

 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Clubhouse

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.