söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Från småbolag till nätjättar – Dagens Media tecknar bilden av ett sociala medier-landskap under förändring

Publicerad: 25 oktober 2021, 05:46

Bild 1/2  Tiktoks toppchef Liv Sandberg och Facebooks Sverigechef Sam Rihani är några av de som medverkar under Dagens Medias temavecka.

Sociala medier-landskapet är inte i dag vad det en gång var. Småbolag och viralsajter har vuxit upp till nätjättar med global makt, vilket får stora effekter för den traditionella mediebranschen. Under förra veckans temavecka djupdök Dagens Media i hur. Här hittar du samtliga artiklar.

Ämnen i artikeln:

Tema: sociala medierMetaverseFacebookTiktokGoogle

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se




Sociala medier-nätverken slog igenom brett på allvar i början av 2000-talet. För de unga som växer upp i dag finns ingen annan verklighet, men för de äldre generationerna är det tydligt att sociala mediernas existens har fått stor påverkan både på publikens användarvanor men också de traditionella mediernas affär. 

Under förra veckans temavecka ägnade Dagens Media mycket tid åt att beskriva hur landskapet växt fram, men också vart det är på väg och vilka utmaningar det står inför.

Genom att prata med såväl experter som forskare och förstås företrädare för de stora nätverken reder Dagens Media ut vilken roll kommer nätverken att spela framåt.

Nedan hittar du alla artiklar som har publicerats under Dagens Medias temavecka:

Spridning, integritet, influencers och framtid – här är Dagens Medias temavecka om sociala medier

Uppkomsten av sociala medier-jättar som Facebook, Instagram och Tiktok har fått stora effekter på såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Samtidigt har plattformarna blivit en arena för trollfabriker och spridandet av fake news. I dag drar Dagens Medias temavecka om sociala medier igång.

Framtiden för sociala medier – en ny virtuell värld?
Det blir spännande att se om Facebook lyckas med sina bankplaner och en shopping som lyfter, menar Sociala medier-experten Deeped Niclas Strand. Tillsammans med Kulturchefen Karin Olsson, sociala strategen Karin Winther samt digitala sociologen Simon Lindgren siar han om Metaverse, splittring och videobonanza på de sociala plattformarna.

Foto: metamorworks

Sam Rihani om Facebooks bygge av nya internet: ”Metaverse kan nå full potential om 10 år”
Facebook har gått från ett litet och rörigt bolag till ett av världens mäktigaste. Sverigechefen Sam Rihani har varit med på resan i tolv år. För Dagens Media berättar han om ✓ Storslagna visionen om Metaverse ✓ Konkurrensen med Tiktok ✓ Största utmaningarna framåt.

 

Foto: Getty Images

Kartläggning: Så ser användandet av sociala medier egentligen ut
Tiktok växer kraftigt, allt mer tid läggs på Youtube och pensionärerna har på allvar gjort sitt intåg på sociala medier. Hur ser användandet av sociala medier ut? Och hur har det utvecklats under pandemin? Dagens Media sammanställer de viktigaste siffrorna från flera rapporter.

 

Relationen mellan mediehusen och nätjättarna under förändring – Facebook alltmer marginaliserat
Google är viktigt för medierna, Facebook knappast alls. Viktigast är hög andel direkttrafik. Men hotet mot nyhetsjournalistiken är att unga läsare värderar nyheter från kompisar högre än från journalister.

 

Foto: iStockphoto/montage

De är störst på Tiktok: ”Finns inget statiskt recept på virala videos”
Miljontals följare. ”Gilla”-markeringar som mäts i tiotals miljoner och framgångsrika samarbeten med varumärken. Här berättar två av Sveriges största Tiktok-stjärnor om vägen till framgång – och hur de skapar innehåll som både fansen och företagen vill ha.

 

Experterna: Fallgroparna att undvika när du mäter kampanjer i sociala medier
Att mäta och följa upp kampanjer i sociala medier blir allt mer komplext. Samtidigt sätter exempelvis Apple käppar i hjulet för Facebook, som får svårt att leverera korrekta siffror när användarna inte låter sig spåras mellan olika appar. Mätproblematiken är mer aktuell än någonsin efter IOS-uppdateringen, blockerandet av spårning i webbläsare och Googles kommande cookiebegränsning.

 

Därför måste alla bli bäst på sociala medier: ”Tiktok har fantastiska fördelar – men målgruppen är extremt kräsen”
Krascher, nyckfulla algoritmer och nya plattformar. Att annonsera och marknadsföra på sociala medier kan vara en labyrint av outtalade regler och kräsna konsumenter. Men när det görs rätt kan det ge omgående resultat.

Här redogör Dagens Media för utmaningarna på sociala medier, de enorma möjligheterna och varför bolag måste bli bättre och ta sociala medier på allvar – på riktigt.

 

Foto: Tiktok

Tiktok kopplar greppet om Norden – här är planen
Genom Stockholmskontoret ska Tiktok ta ett lokalt grepp om annonsmarknaden och användarna. Toppchefen Liv Sandberg om: Etableringen i Norden ✓ Annonsstrategin ✓Utmaningarna – och kritiken mot Kinas ägarskap i moderbolaget Bytedance.

 

Foto: TT / Getty Images

Trollfabriker, falska påståenden och Cambridge Analytica – snårig politisk väg på sociala medier
Den tidigare amerikanske presidenten Donald Trump missbrukade sociala medier till den grad att han portades från både Facebook och Twitter. Falska påståenden, trollfabriker och Cambridge Analytica-skandalen kastar en skugga över politikens möjligheter på sociala medier. Och nästa år är det val i Sverige. ”Politiker har inte på något sett fri lejd”, säger Janne Elvelid, policyansvarig på Facebook i Sverige.

 

Foto: Janne Næss

Tre globala trender som formar Linkedin: ”Vi pratar om det som kommer om fem år”
Linkedins mål är att digitalt kartlägga hela världens arbetsmarknad. Alla jobb, bolag och arbetande ska finnas på plattformen. I Sverige är Linkedin på god väg att lyckas – runt 80 procent av alla som jobbar är medlemmar. Plattformen har dessutom lyckats ducka skandalerna som andra sociala medier hamnat i: ”Vi skyddar våra medlemmar med näbbar och klor”, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson.

 

Så jobbar kvällstidningarna med sociala medier – här är Expressens och Aftonbladets strategier
Expressens Emma Malmlöf och Aftonbladets Josefin Lundh bossar över kvällstidningarnas sociala medier. Men hur stora är mediehusen i kanalerna, och hur jobbar de? Dagens Media reder ut: ✓Kvällstidningarnas viktigaste kanaler ✓Vilket innehåll som är avgörande ✓Målet med närvaron – och hur det har förändrats. ”Vi vill alltid nå så många som möjligt, men det får inte bli på bekostnad av andra viktiga mål”, säger Emma Malmlöf.

 

Trafikdrivande, relationsskapande och varumärkesbyggande – mediehusen om sitt sociala medier-arbete
Öka räckvidd, skapa relationer till publiken samt bygga varumärke är några av målen med mediehusens sociala medier-arbete. Och även om betydelsen av Facebook minskat så vittnar majoriteten av de sju mediehus Dagens Media har talat med om att det ännu är den viktigaste kanalen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Qbrick är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev