söndag26 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Från onboarding till avslut – och stort test av digitala prenumerationer

Publicerad: 11 april 2022, 11:32

Dagens Medias temavecka om digitala prenumerationer spänner över hela kundresan – från onboarding till avslut. Dessutom testar vi hur 28 olika medier står sig. Här är alla artiklar från temaveckan.

Ämnen i artikeln:

Tema: Digitala prenumerationer

RDM

Redaktionen Dagens Media


Linnéa Kihlström: Onboarding, churn och strul – missa inte Dagens Medias temavecka om digitala prenumerationer 

Mediehusens jobb för att aktivera sina digitala användare blir allt viktigare. Men hur ser arbetet ut? Och hur lätt eller svårt är det att sajna sig för och senare säga upp sin digitala prenumeration? Det och mycket mer handlar temaveckan om digitala prenumerationer om.

 

Felutskick och avsaknad av strategier – så står sig tidskrifternas digitala abonnemang

Tidskrifterna är outvecklade när det gäller flödena kring digitala prenumerationer, men samtidigt är många digitala erbjudanden fortfarande i sin linda.

✓ Breakit saknar strategi för att behålla prenumeranterna
✓ DI-gruppen drar igång ett projekt för att se över kundresan
✓ Fel utskick går till Dagens Medias abonnenter

 

Så ser mediehusens digitala läsaraffär ut – här är siffrorna över antal abonnenter

Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer:

✓ Så många digitala prenumeranter har de stora drakarna
✓ Förändringen av kundstocken det senaste året
✓ Mediehusens paketering skiljer sig – här är erbjudandena

 

Språkförvirring, massa onboardingmejl och varför-enkät – så jobbar streamingbolagen

Vi tecknar oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.

 

Stefan Melesko: Att bara skaffa nya betalande läsare räcker inte för överlevnad

Den svenska dagspressen är framför allt intäkts- och volymfokuserad – medan kostnaderna för abonnemangen hamnar i skymundan. Samtidigt ställer Stefan Melesko sig frågan vem som konverterar printprenumeranterna till digitala, och hur många det behövs för att affären faktiskt ska gå ihop?

 

Schibsted-konto och Klarna-krav – det krävs för att teckna prenumeration på kvällstidningarnas sajter

Processen att teckna prenumeration på Aftonbladets och Expressens sajter kräver att man skapar ett Schibsted-konto eller har Klarna. Dagens Media synar kundresan:

Smidigt att teckna för de som redan har Schibsted- respektive Klarna-konto, men besvärligare för andra
Intensiv onboarding från Aftonbladet
Expressen låter chefredaktören tala direkt till prenumeranterna

 

Schibsted News Medias koncerndirektör: ”Vi ökar värdet genom att sy ihop portföljen”

Schibsted ska fördubbla de digitala prenumerationsintäkterna till 2025. Dagens Media möter Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes på sitt Sverigebesök för att höra hur mediehuset ska nå målet, vad mer än nyhetsprodukter som kan ingå i en prenumeration samt vilka områden de ska satsa på under 2022.

 

Smidiga avslut har blivit ett köpargument – här är ljudtjänsternas sätt att vinna abonnenter

Ljudtjänsterna jobbar i motvind från techjättarna under första delen av kundresan. Men när det gäller att göra avsluten smidiga ligger de i framkant – inte minst av affärsskäl.

✓ Techjättarnas avgifter komplicerar kundresan
✓ Nextory vill erbjuda en så enkel uppsägning som möjligt
✓ Snabbast avslut på Podme

 

Marie Nilsson: Därför är det allt viktigare att hålla koll på churn

Hushållens vilja att betala för medietjänster är relativt konstant. Då kan man anta att den digitala transformationen så småningom – kanske till och med ganska snart – når ett nytt jämviktsläge, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.

 

Tidskrifternas digitala intäkter ökar – dock från låga nivåer

Läsarintäkterna är fortsatt de viktigaste för de svenska tidskrifterna. Samtidigt ökar de digitala intäkterna för dem. Och för första gången på fem år ökar omsättningen överlag i branschen igen. ”Det är glädjande att det som driver på utvecklingen är de digitala intäkterna, säger Kerstin Neld”, vd på Sveriges Tidskrifter.

 

Snabbt men inte helt lättnavigerat bland dagstidningarnas digitala abonnemang

Upplevelsen av hur det är att teckna digitala abonnemang hos dagstidningarna är tudelad. Antalet steg är relativt få, men trots det snurrar vi till det både kring aktivering och erbjudande.

Fler steg i DN:s aktivering än vad som framgår
Otydlig kampanj hos Göteborgs-Posten
Mycket arbete återstår i Öst Medias kundresa

 

Vi tecknade 28 digitala prenumerationer – här är vad vi lärde oss

Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.

 

Strategierna som lyfter din digitala prenumerationsaffär till nästa nivå

Även om mediehusens prenumerationsaffär går åt rätt håll så kommer det att komma perioder när de står och stampar. Så hur kan man då höja sin platånivå? Recuros Anton Paulsson redogör för några olika metoder.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev