Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Från big data till smart data

Publicerad: 25 december 2014, 06:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

2014 var året då alla slutade prata om big data. Nu är det smart data som gäller.


Efter att ha jublat över hur mycket information som företagen har om sina kunder på grund av den digitala omställningen, har diskussionen om big data sansat sig under 2014.

Allt går att mäta, men långt ifrån allt är relevant information, är slutsatsen.

Istället pratar man nu om smart data, den information om sina användare som företagen kan använda för att agera på och förbättra sin affär.

Under 2014 har marknaden för analys av data fått en rejäl skjuts i Sverige. Flera nya aktörer har etablerat sig för att hjälpa svenska bolag att analysera sin kunddata och komma till relevanta kundinsikter.

Samtidigt ställer mediebyråerna om för att möta kundernas stora efterfrågan på dataanalys.

Resebranschen, vars verksamhet har ändrats i grunden från analog till nästan helt digital, ligger i framkant och analyserar såväl egen som extern data för att sälja fler resor.

– När man har så många besökare som vi har, går det att se mönster utifrån hur de söker, vad de klickar på och vilka koncept som är intressantast för olika typer av besökare, säger Johan Ydring, mediechef på Fritidsresor.

Han menar att utmaningen är att ta hand om all data och förädla den till något som företagen kan använda sig av.

– Medieföretag använder datan om sina besökare för att sälja annonser. Vi använder den till att bli smartare i vår marknadsföring och utveckla vårt erbjudande, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev