Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Framtidens inhousebyrå – här är utmaningarna att hantera

Publicerad: 9 december 2021, 15:09

Robin Jacobsson, Malin Petterson, Johan Thunmarker och Anna Neiås Tveit diskuterade framtidens inhousebyrå under Inhouse 2021.

Högre krav, intern införsäljning och ny kompetens. Det är utmaningar som inhousebyråerna kommer att behöva hantera framåt. Zettles Johan Thunmarker, Telges Malin Pettersson, KW Bruuns Robin Jacobsson och Ahlsells Anna Neiås Tveit diskuterade framtiden för inhouse under Inhouse 2021.


Inhousebyråer måste våga ställa högre krav på den som beställer. Det konstaterade KW Bruuns marknadschef Robin Jacobsson i ett panelsamtal under Inhouse 2021, som arrangeras av Dagens Media och Resumé.

– Inhousebyråer har hamnat lite i bakgrunden som ett b-lag, vilket jag tror handlar mycket om att man inte har ställt motkrav. Man behöver ligga tajtare både mot beställaren, men också mot slutkunden. Och med tanke på all kunddata man som inhousebyrå får in dagligen så har inhouse verkligen en stor fördel gentemot externa byråer.

– Kulturen att ifrågasätta normer tror jag inte riktigt har blommat inhouse än, men den finns hos externa byråer. Den kulturbarriären tror jag vi behöver förbättra.

Malin Pettersson, kommunikationschef på Telge, var inne på samma spår. På frågan om var inhousebyrån befinner sig om 10 år svarade hon:

– Vårt gäng kommer att knyta an närmare till beställarna inom koncernen. Om jag är lite kaxig skulle jag säga att vi kommer att sitta med i varenda ledningsgrupp.

Men en inhousebyrå är inte bättre än medarbetarna. Både Telges Malin Pettersson och Johan Thunmarker, head of creative agency på Zettle, efterfrågar mer kompetens inom video och film, medan Ahlsells marknadsdirektör Anna Neiås Tveit efterfrågar copykompetens. KW Bruuns Robin Jacobsson ser att avdelningen behöver en helt ny form av kompetens – någon som kan fungera som en brygga mellan data/analys och det kommersiella.

– Jag saknar en person som kan ta en hög legobitar och visa att såhär ska vi göra, såhär ser huset ut när det är färdigt och vi ska göra på det här sättet. Det handlar om att koppla data till en färdig produkt som driver affären, sade han.

Även publiken fick svara på frågor under Inhouse 2021. På frågan om vad som är den enskilt största utmaningen i bygget av inhouseavdelningen dök bland annat intern införsäljning upp som ett svar från publiken.

Telges Malin Pettersson sade att det är ett ständigt pågående arbete.

– Man kan bli lite lat som inhousebyrå eftersom organisationen inte har något annat val än att anlita oss, men vi behöver hela tiden förklara för och utbilda beställarna. Vi brukar köra en turné där vi besöker koncernens olika ledningsgrupper – och när vi har kört hela koncernen runt så är det bara att börja om från början, sade hon på scenen.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.