Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Forum för levande historia gör viral

Publicerad: 4 September 2009, 09:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Gör fejkad reklamfilm för Mao-glasögon som gör allt hemskt rosigt och vackert. Se filmen på Dagensmedia.se.


Gunnar Bergström och Jan Myrdal, deltagare i den svenska delegationen som besökte Kambodja 1978, och som såg intet av det pågående massmordet blir nu symboler för ideologiska skygglappar i Forum för levande historias första viralfilm.

JMW, tillsammans med Palladium, har gjort en reklamfilm i 70-talsstuk som visar på fördelarna med Mao-glasögonen som gör att man kan se bara det man vill se. Bilderna från delegationens besök varvas med den gryma verkligheten med massgravar och svältande barn.

- Vi är inte ute efter att ironisera över några vänsteraktivister från 70-talet utan vill visa att vi all behöver fundera över hur ideologisk övertygelse förvränger vår verklighetsuppfattning, säger Hampus Brynolf på Forum för levande historia.

Kampanjen ska skapa intresse för utställningen Middag med Pol Pot som har premiär den 9 september, men har också som syfte att nå en yngre målgrupp.

- Våra utställningar frekventeras mest av äldre historieintresserade män Nu hoppas vi nå lite yngre mottagare, kanske inte tonåringar, men i alla fall 30-åringar.

Visningsmålet på Youtube är satt till 5 000 visningar. Redan nu, några timmer efter att filmen lagts upp har den dragit närmare 800 klick. Forum för levande historia har spridit information och länkning till filmen via ett tiotal utvalde bloggar och via Facebook och Twitter. Framöver ska annonsering också göras i DN Kultur.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.