Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Förtroendet för Google rasar

Publicerad: 22 April 2010, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Google rasar i anseende hos svenskarna i Nordic Brand Academys senaste anseendebarometer.


Google tappar i anseende i alla dimensioner av mätningen, enligt Tony Apéria på varumärkesbyrån Nordic Brand Academy, som varje år mäter anseendet för Sveriges 50 mest kända varumärken.

Totalt har svenskarnas förtroende för Google minskat från 82,9 till 78,1, av 100.

Störst är raset i kategorin ägarstyrning, där Google tappar från 82,9 förra året till 66,6 i år.

– Ett sådant stort ras har vi inte sett sedan Icas köttfärsskandal, säger Tony Apéria.

Kategorin ägarstyrning visar konsumenternas uppfattning om hur företaget drivs. Höga betyg innebär att kunderna anser att företaget är schyst och etiskt och driver sin verksamhet med öppenhet och transparens.

– I början tyckte alla att Google var fantastiskt, med bra produkter som inte kostade något. Men nu har man börjat se på företaget på ett annat sätt, och frågar sig vad de är ute efter egentligen. Plötsligt ska allting finnas i Google, säger Tony Apéria.

Trots raset är Google det tredje mest pålitliga företaget i Sverige, enligt undersökningen, efter Ikea och Apoteket. Förra året var Google tvåa.

 

Google i anseendebarometern 2010 (2009 i parentes)

Anseende 78,1 (82,9)Produkter & Tjänster 76,5 (81,9)Innovation 81,3 (85,7)Arbetsmiljö 79,6 (85,9)Ägarstyrning 66,6 (82,9)Samhällsansvar 74,1 (70,0)Ledarskap 72,7 (80,6)Ekonomisk prestation 79,0 (79,2)

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.