Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Förtroendebarometern 2022: Majoriteten vill att nätjättarna ska ta bort innehåll

Publicerad: 22 mars 2022, 14:02

Foto: Pixabay

Över hälften av de tillfrågade i årets Förtroendebarometer tycker att nätjättarna ska ta bort innehåll som bidrar till att sprida falska nyheter och pornografiskt innehåll.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvenska DagbladetSveriges RadioSveriges TelevisionTV3

På tisdagen släppte Medieakademin 2022 års upplaga av ”Förtroendebarometern”. I undersökningen mäts allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i Sverige.

2022 års Förtroendebarometer visar att stödet för såväl Sveriges Radio som SVT har ökat något sedan i fjol. SR fortsätter att ligga i topp 70 (68) när förtroendet för just medier mäts, tätt följt av SVT 66 (65), därefter kommer den lokala tidningen 48 (48). I botten hamnar återigen kvällstidningarna och TV3.

Foto: Källa: Förtroendebarometern

För andra året i rad kartläggs också hur de svarande uppfattar mediernas nyhetsrapportering på en politisk vänster-högerskala. Aftonbladet och Svenska Dagbladet är i år igen de två tidningar vars bevakning uppfattas som mer vänster respektive höger än neutral. Övriga uppfattas mest neutrala, men alla – utom TV4 – har en relativt tydlig tyngdpunkt åt det ena eller andra hållet.

Foto: Källa: Förtroendebarometern

Vidare visar årets Förtroendebarmeter att en majoritet av de tillfrågade anser att journalister har stort inflytande på valet. Störst inflytande anses dagspressjournalister ha, mer än public service-journalister. En av fyra tillfrågade uppger att influencers har stort inflytande. Att jämföra med de 7 respektive 6 procent som tycker att forskare och författare har stort inflytande.

Nytt för i år är också att Förtroendebarometern har ställt frågor om sociala mediers ansvar för innehåll. Av resultatet framgår att en klar majoritet anser att plattformarna ska ta bort innehåll som bidrar till att sprida falska nyheter och pornografiskt innehåll. Hur stort ansvar sociala medier-plattformarna anses ha skiljer sig dock stort beroende på om den svarande är en kvinna eller man, då kvinnorna tycker att ansvaret är större.

Foto: Källa: Förtroendebarometern

Sociala medier-jättarna Facebook och Twitter tillhör också de som har lägst förtroende i mätningen, tillsammans med Flashback.

Foto: Källa: Förtroendebarometern

Här är hela toppen:

Foto: Källa: Förtroendebarometern

Om Förtroendebarometern

Förtroendebarometern har gjorts av den ideella föreningen Medieakademin årligen sedan 1997.

 

Undersökningen mäter förtroende för samhällsinstitutioner, enskilda företag och massmedier.

 

Sedan 2008 utgörs underlaget till Förtroendebarometern av omkring 1 200 webbintervjuer med allmänheten 16 år och äldre.

 

Data till Förtroendebarometern 2022 samlades in under perioden 21 februari–2 mars. 

 

Årets mätning har genomförts av Kantar Public. 

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev