Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

Första mobilmätningen här

Publicerad: 15 Maj 2013, 04:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:46

Nu är TNS Sifos sajt- och målgruppsmätning av appar och mobilsajter igång.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoOrvesto Internet

TNS Sifo har länge diskuterat möjligheten att utvidga sajt- och målgruppsmätningen Orvesto Internet till att omfatta appar och mobilsajter.

Medan mätningen pågått ett tag har man nu börjat publicera siffrorna i analysverktyget så att mediebyråer och annonsörer kan ta del av siffrorna.

– Det är på mobilt och i appar som annonstillflödet sker just nu. Därför är det stort tryck på oss från annonsörerna att vi levererar, säger Stefan Svanfeldt, Affärsområdeschef digitala medier till Dagens Media.

I dagsläget ingår ett tiotal mobilsajter i mätningen, däribland Mobil.aftonbladet.se och Mobil.hitta.se. Dessutom håller ytterligare ett fyrtiotal på att implementeras.

Mätningen visar exempelvis att mobilsurfare e-handlar mycket. Mobilsurfarna utgör 44 procent av befolkningen men målgruppen står för omkring 65 procent av de totala e-handelsköpen. I jämförelse med övriga befolkningen är mobilsurfarna således en attraktiv målgrupp.

– Svårigheten har varit att mäta apparna eftersom det kräver mer teknikutveckling, säger Stefan Svanfeldt som är nöjd med att man lyckats överbrygga hindren, vilket är något han tror att man är först i världen med.

TNS Sifo publicerar idag främst Schibsteds och Bonniers mobilsajter och appar. Under våren kommer bland annat lokala mediesajter som ingår i Mediekompaniet nätverk att inkluderas.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

TNS SifoOrvesto Internet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.