Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Forskarna: Då dör Facebook

Publicerad: 23 januari 2014, 07:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

Om nätverket slås ut kommer Instagram ta över, tror Facebookexpert.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Tidningen Time skriver idag om ny forskning från Princeton University i New Jersey, där man jämfört medlemsutvecklingen inom sociala medier med sjukdomsepidemier. Studien drar därefter slutsatsen att Facebook är ett övergående fenomen. Detta kommer märkas redan nästa år. Nätverket kommer att tappa 80 procent av sina användare under åren 2015-2017.

Facebookexperten Nina Jansdotter menar att resonemanget inte är osannolikt, och att Instagram i så fall lär vara det nätverk som kommer att överta Facebooks nuvarande dominanta position.

– Facebooks problem nu är alla säkerhetsinställningar som gör personer förvirrade – öppna grupper, slutna grupper, dolda profiler med mera. Det här gör att många inte utnyttjar produkten fullt ut, och det är aldrig bra.  Alla de här inställningarna är bra för den lilla nördiga grupp, som jag, som utnyttjar de mesta. Men en vanlig användare kan känna att detta är för svårt, och då riskerar man att tappa denna stora grupp till en enklare plattform. Till exempel Instagram som är mycket enklare och rakare. Först börjar det som ett komplement, sen går den stora gruppen över, säger Nina Jansdotter till Dagens Media.

Kommer detta att ske redan 2015-2017?

– Hur många kristallkulor har haft rätt historiskt sett? Det är svårt att sätta sådana här datum, men det är spännande att man försöker. Framtidsforskning är svårt.

För att behålla sin position som nummer ett i sociala medier måste Facebook bli mer lyhörd inför medlemmarna, enligt Jansdotter.

– Om inte plattformen utvecklas lika snabbt som människans beteende i social medier utfodras så riskerar Facebook att tappa. Och börjar tillräckligt många vara någon annan stans så tappar man momentum.

Facebooks främsta konkurrensfördel mot andra nätverk är idag den tid som medlemmarna har plöjt ned i nätverket. Många har investerat mycket tid i att bygga upp sina nätverk, både socialt och professionellt. Det skulle vara en svår förlust att låta denna tid vara förgäves, säger Jansdotter.

– Många har inte ens kontaktuppgifter till de personerna man kommunicerar med på Facebook.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev