fredag22 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Försäkringsbolag sticker ut med pappfigurer

Publicerad: 3 maj 2012, 04:01

Reklambyrån Familjen och designbyrån Pangea slogs samman i oktober. Nu har de gjort sitt första gemensamma arbete – ett nytt kommunikationsmanér för Akademikerförsäkringar.

Ämnen i artikeln:

Familjen Pangea

RL

Rebecka Lindberg


Äppleblommor har bytts ut mot vikta pappersfigurer, som ska användas i all kommunikation från Akademikerförsäkringar.

– Vi har en figur för varje typ av försäkring som vi sedan byggt ihop till en liten värld, säger Emma Broms, vd på Familjen Pangea.

Akademikerförsäkringar kommunicerar framförallt med direktreklam och i annonser i fackpress.

– Om vi lyckas fånga mottagaren med bilder så tar de till sig budskapet i texten. Det är en fördel att sticka ut och särskilja sig från andra försäkringsbolag, säger Emma Broms, och fortsätter:

– Tittar man på försäkringsbolag finns det oftast en stor likhet. Det är mycket glada familjer med stormande hav i bakgrunden.

Kärnvärden i det nya konceptet är "personlig", "trovärdig" och "smart". Förutom ett helt nytt bildmaner har Familjen Pangea och Akademikerförsäkringar även slipat på tilltalet. Det långsiktiga målet är att inom fyra år ha ökat antalet kunder med 20 procent.

Akademikerförsäkringar, som är ett försäkringsbolag specifikt för akademiker, är Familjen Pangeas första gemensamma kund sedan sammanslagningen av reklambyrån Familjen och designbyrån Pangea.

Enligt Emma Broms har samarbetet fungerat bra.

– Det blev en väldigt intensiv inledning och det här är en rolig kund att få jobba med, säger hon.

Arbetsgruppen

Papperkonstnär: Fideli Sundqvist

Familjen Pangea

Kundansvarig/projektledare: Emma Broms

Produktionsledare: Fanny Tegström

Kreatörer: Jörgen Jörälv/Niklas Ackerstedt (AD), Lotta Nordling (copy), Johan Helander (digital kreatör)

Avantimes

Kundansvarig: Cedrik Leijon

Projektledare: Linus Norman

Design & concept: Johan Sandberg

Lead Developer: Alf Nilsson

Akademikerförsäkringar

Marknad-och kommunikationschef: Ida Alfsdotter-Thoor

Kommunikatör & projektledare: Jonas Urve

Maknadsutvecklare: Malin Stedt Gustavsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev