Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Förre Spotify-bossen till Acast

Publicerad: 2 Juni 2014, 04:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:35

Öjje Holt, tidigare Norden-vd på Spotify, blir kommersiell chef på den nya podcast-klienten Acast.


Ämnen i artikeln:

Acast

Acast möjliggör länkar, bilder och reklam i podcasts, och har knutit till sig Kristoffer Triumfs ”Värvet”, Soran Ismails ”Till slut kommer någon att skratta”, och ett 18 andra populära poddar.

Nu får Acast förstärkning – i form av Öjje Holt.

– Det känns otroligt kul att få vara med och driva utvecklingen och kommersialiseringen av podcast-formatet. Den här enkla plattformen är väldigt innovativ, och min erfarenhet av att bygga modeller för företag som Spotify och Apple, är en bra match, säger Öjje Holt till Dagens Media.

Öjje Holt har tidigare i karriären hållit i Microsofts lansering av Xbox och Xbox 360, ansvarat för Apples utrullning av iTunes giftcards på en mängd marknader, samt jobbat som Norden-vd på Spotify i tre år.

Nu ser han fram emot att förvandla Acast till ett framgångsrikt företag, i egenskap av medgrundare och kommersiell chef.

– Det har alltid varit min dröm att vara egen, att få köra och påverka fullt ut, med ansvar för både strategi och exekutering.

Öjje Holt träffade Acasts grundare i samband med att han, efter skilsmässan från Spotify, började arbetade med ett antal startups.

– Jag hjälpte någon med kapital, en annan med affärsplanen, och för vissa agerade jag bara bollplank. I den här vevan kom jag i kontakt med Acast, och jag tänkte genast att det här är riktigt bra. De har ett otroligt bra team, men saknade en intäktsansvarig.

Sony Mobile, Halebop, Max och Röda Korset är de första annonsörerna som har testat Acast. Snart kliver ett antal andra företag in i tjänsten.

– Gensvaret har varit väldigt bra, säger Öjje Holt, och fortsätter:

– Det är en stor kanal, med omkring 1,5 miljon lyssnare, varav många högutbildade, med hög inkomst, i storstäderna. Tidigare fanns det inget mätinstrument för podcasts, och annonsörer kunde bara komma in genom traditionell sponsring. Med Acast kan du mäta poddar på ett seriöst sätt, och därför har vi tagits emot med öppen famn.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev