Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Folkoperans film för naken för Facebook

Publicerad: 25 Augusti 2015, 12:25
Uppdaterad: 4 Januari 2016, 08:49

Folkoperan får inte marknadsföra sin opera La Traviata på Facebook.


Ämnen i artikeln:

IUMFacebook

Facebooks syn på nakenhet är omdiskuterad. Så sent som i juni stängde den amerikanska sajten ner Fotografiskas Facebook-sida efter att museet laddat upp bilder på nakna dalkullor från utställningen med Anders Zorns bilder.

Nu har Folkoperan drabbats. När mediebyrån IUM skulle ladda upp en trailer för att marknadsföra premiären av operan "La Traviata – kärlek, skam och död i tre akter", tog det stopp.

"Välkommen på fest bland swingers och kärlekstörstande dragqueens! I Folkoperans hudnära iscensättning av La Traviata undersöker vi normer, stereotyper och sexualitet." stod det i beskrivningen.

– Vi tycker att det är väldigt synd att det ska vara så snäv och konservativ syn på nakenhet. Så fort man visar ett bröst blir det ramaskri. Det är en märklig situation, säger Elenor Wolgers, kommunikationschef på Folkoperan till Dagens Media.

På Folkoperans egen Facebook-sida har filmen dock gått att publicera.

– Filmen ligger i vårt eget flöde, men när vi har försökt marknadsföra den fick vi besked att Facebook har stoppat den. Nu lutar det åt att vi måste blurra vissa delar i filmen. Facebook är ett amerikanskt företag och de har sina regler, konst- och kulturvärlden lever i en annan värld än vad Facebook gör, säger Elenor Wolgers.

– Den här filmen visar mycket, men det är föreställningen. Det kan vara provocerande, men att bryta normer är provocerande.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IUMFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev