Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Folkoperans film för naken för Facebook

Folkoperan får inte marknadsföra sin opera La Traviata på Facebook.


Publicerad 2015-08-25 12:25
Uppdaterad 2016-01-04 08:49

Ämnen i artikeln:

IUM

Dela artikeln:

Facebooks syn på nakenhet är omdiskuterad. Så sent som i juni stängde den amerikanska sajten ner Fotografiskas Facebook-sida efter att museet laddat upp bilder på nakna dalkullor från utställningen med Anders Zorns bilder.

Nu har Folkoperan drabbats. När mediebyrån IUM skulle ladda upp en trailer för att marknadsföra premiären av operan "La Traviata – kärlek, skam och död i tre akter", tog det stopp.

"Välkommen på fest bland swingers och kärlekstörstande dragqueens! I Folkoperans hudnära iscensättning av La Traviata undersöker vi normer, stereotyper och sexualitet." stod det i beskrivningen.

– Vi tycker att det är väldigt synd att det ska vara så snäv och konservativ syn på nakenhet. Så fort man visar ett bröst blir det ramaskri. Det är en märklig situation, säger Elenor Wolgers, kommunikationschef på Folkoperan till Dagens Media.

På Folkoperans egen Facebook-sida har filmen dock gått att publicera.

– Filmen ligger i vårt eget flöde, men när vi har försökt marknadsföra den fick vi besked att Facebook har stoppat den. Nu lutar det åt att vi måste blurra vissa delar i filmen. Facebook är ett amerikanskt företag och de har sina regler, konst- och kulturvärlden lever i en annan värld än vad Facebook gör, säger Elenor Wolgers.

– Den här filmen visar mycket, men det är föreställningen. Det kan vara provocerande, men att bryta normer är provocerande.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.