Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Fokus undersökning blir digital oneshot

Publicerad: 15 Maj 2014, 04:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:38

Efter kritik från forskarvärlden samarbetar nu tidningen Fokus med Handels i Jönköping och förnyar sin årliga "Bäst att bo"-undersökningen.


Ämnen i artikeln:

Fokus

Fokus har förnyat sin "Bäst att bo"-satsning, där de rankar Sveriges kommuner.

Nysatsningen kommer efter forskarvärldens kritik mot föregående års undersökning.

I år har Fokus satsat större och gör bland annat om undersökningen till en digital oneshot samt till en undersajt på Fokus.se, där analyser kommer att publiceras löpande under året.

– Vi märkte helt enkelt att kravet på undersökningen ökade vetenskapligt och vi har nu samarbetat med Handelshögskolan i Jönköping som sitter på ofantliga mängder datamaterial som gjorde undersökningen bättre, säger Martin Ahlquist, chefredaktör Fokus, till Dagens Media.

Kritiken mot föregående års undersökning kom från två forskare som på DN Debatt skrev ett inlägg om att "Bäst att bo" var vetenskapligt bristfällig.

– Förra året skrev två forskare att de oroade sig för att vår undersökning skulle få för stor inverkan på kommunernas beslut och att den saknade vetenskapliga grunder. Det är både smickrande och skrämmande att de tror att beslut fattas baserat på vår lista, säger Martin Ahlquist.

Samarbetet med Handelshögskolan i Jönköping har bidragit med mycket till den nya versionen av "Bäst att bo", säger Martin Ahlquist.

– Nu när vi haft tillgång till världsledande expertis har vi kunnat göra mycket mer, skära på olika ledder och titta på små och stora undersökningar, säger han, och fortsätter:

– Allt får inte plats i vår vanliga tidning och då tänkte vi, varför inte göra ett extra supplement. Det är inte bara en journalistisk granskning utan också ett verktyg för kommuner.

Den digitala oneshoten kommer att ges bort till Fokus prenumeranter och för övriga kommer tjänsten kosta 195 kronor.

Annonsering på undersajten och i one-shoten har sålts in som mervärde till de som redan annonserar i Fokus vanliga tidning och på sajten.

Andrea Svanberg


Ämnen i artikeln:

Fokus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev