Digitalt
Fler tittar på webb-tv
Publicerad: 24 augusti 2010, 10:56
Ökningen tillskrivs kvällstidningarnas ökade satsningar på mediet, samt kanalernas Play-tjänster.
MS
Martin Schori
Kvällspressens satsningar på webb-tv och kanalernas utvecklade Play-tjänster har gett frukt.
Under det andra kvartalet 2010 tittade 4,3 miljoner svenskar mellan 15 och 74 år någon gång på webb-tv, enligt siffror från Mediavision. Samma siffra för 2009 var 3,8 miljoner. Per vecka tittade nära 2,5 miljoner eller drygt var tredje 15-74-åring, visar siffrorna.
Kanske föga förvånande är tittandet högst bland yngre - en genomsnittlig vecka såg 44 procent av 15-till 43-åringarna på webb-tv.
Under kvartalet inträffade stora mediehändelser som som OS, fotbolls-VM och prinsessbröllopet, vilket också kan ha bidragit till den starka utvecklingen, skriver Mediavision.
I somras släppte IRM sin första prognos någonsin för webb-tv. I år bedöms investeringarna öka med 130 procent, och landa på en bra bit över 100 miljoner kronor.