Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Fler sajter kommer jobba med mediebyrå"

Publicerad: 28 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Jonas Lindberg Nyvang tar i augusti rollen som teamleader för Starcoms media- och underhållningskunder. I mars slutade han jobbet som marknadschef för svenska Myspace, men har varit föräldraledig senaste halvåret. Starcom blir första kontakten med mediebyråer från konsultsidan.


Jonas Lindberg Nyvang. - Det händer oerhört mycket hos mediebyråer och det ska bli kul att bli en del av Starcom som har entreprenörsandan och det rätta kreativa fokuset för att göra de förändringar som krävs, säger Jonas Lindberg Nyvang.

Redan nu gör han en del konsultuppdrag hos Starcom och räknar med att jobba någon dag i veckan fram till augusti.

- Just nu jobbar jag med en kartläggning av sociala medier i Sverige och vilka kreativa integreringsmöjligheter som finns på olika sajter.

Starcom har nyligen organiserat om sin verksamhet till fyra olika områden beroende på kundtyp. Inom media- och underhållningsdelen finns bland annat Aftonbladet, Svt, Unibet och Samsung. Jonas Lindbergs Nyvangs jobb blir att vara ansvarig för gruppen som jobbar mot dessa, det blir alltså inte något uteslutande digitalt fokus.

- Men det ser ut som att det kommer bli mer och mer fokus på digitala snarare än traditionella medier.

Han tror att Myspace-tiden ska komma väl till pass på Starcom.

- Jag tar med mig kunskapen om vilken kreativitet och kundinsikter som efterfrågas från köparsidan samt hur sociala medier och vår tids snabbrörliga mediaanvändare fungerar.

Han fortsätter:

- Hur marknadsavdelningen effektivare kan arbeta med mediasamarbeten, redaktionella samarbeten och jobba mer med integrerade lösningar som inte enbart handlar om köpt utrymme är också kunskaper jag tar med mig.

Under våren har det debatterats flitigt hos Dagens Media om mediebyråernas eventuella misslyckande inom digitala medier. Enligt Jonas Lindberg Nyvang är det viktigt för byråerna att inse att digitala medier ofta är komplexa och stärka upp på research och insight-avdelningarna. Analys av både användare och medier blir allt viktigare.

- Ibland måste man till och med gå in och titta på enskilda blogginlägg på en blogg för att hitta rätt och bra miljöer för en kund. Det blir också allt viktigare att titta på mindre intressegrupper med hög affinitet till ett varumärke eller ämne samt mindre sajter, säg från 30-40.000 unika besökare för att hitta rätt. Det här öppnar också för att sajter som traditionellt inte jobbar med mediebyråer kommer att börja göra det.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.