Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Fler journalister använder sig av sociala medier

Publicerad: 25 januari 2013, 08:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

9 av 10 journalister använder sig av sociala medier för att hitta nyheter, enligt undersökningen PR Barometern. Twitter har blivit en viktigare källa än bloggar.


Det är analysföretaget Aalund som varje år gör undersökningen PR Barometern där journalister från de nordiska länderna får svara på frågor om hur de använder sociala medier.

Facebook är fortfarande det social medium som används mest. Nio av tio av dem som använder sociala medier använder sig av Facebook. En skillnad från föregående år är att Twitter har ökat i användning och bloggar har minskat. 

År 2009 uppgav 40 procent av journalisterna att de använder sig av Twitter för att hitta nyheter medan 82 procent använde sig av bloggar. Nu, tre år senare har det svängt om. Hela 71 procent av journalisterna använder sig nu av Twitter medan endast 25 procent letar nyheter på bloggar.

Det är 270 svenska journalister från nationella, regionala och lokala medier som har svarat på undersökningen. Samtidigt har en motsvarande undersökning genomförts i Norge, Danmark och Finland.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.