Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Fler årsavtal för Aftonbladet

Publicerad: 15 Januari 2009, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Aftonbladet.se trotsar lågkonjunkturen och tecknar fler och större årsavtal än i fjol. Samtidigt backar största konkurrenten, Expressen.se.


-Jag kan inte nämna några siffror, men vårt inbokningsvärde i år är betydligt bättre än förra året. I oroliga tider vill kunderna göra affärer med en säker leverantör, säger Anders Berglund, försäljningsdirektör för Aftonbladet.se.

Som Dagens Media tidigare berättat, genomförde Aftonbladet.se en undersökning bland sina 100 viktigaste kunder under oktober förra året. Då uppgav 60 procent av dem att de skulle öka sina investeringar på internet under 2009.

- I dåliga tider blir det viktigare för annonsörerna att ha kontroll på sina pengar. Det gynnar internet som är väldigt mätbart, säger Emma Clason, chef för Mindshares digitala avdelning.

Hon tror dock att hon kommer skriva färre årsavtal i år och köpa mer per kampanj.

- Med tanke på internets mätbarhet så är det en god idé att skriva kortare avtal för att därefter mäta effekten.

Expressen Nya Medier ser däremot ett minskat intresse för årsavtal.

- Det är mer ad hoc och snabba puckar. Det är en tendens vi sett sedan förra hösten, att kunderna vill vara mer flexibla, säger Henrik Wahlstedt, försäljningschef för Expressen Nya Medier på säljbolaget Generate.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.