Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Fler annonsörer lämnar Youtube i protest

Företag som spenderar miljardbelopp på Youtube-annonser bara i USA tar bort sina annonser från plattformen i protest.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Mars 2017, 09:10
Uppdaterad: 23 Mars 2017, 09:18

Företag som spenderar miljarder i annonser bara på den amerikanska marknaden bryter med Youtube.

Både AT&T och Verizon har meddelat att de inte längre kommer video eller textannonser på Youtube, skriver Adweek.

Dagens Media har tidigare berättat om stora annonsörer och byråer som valt att bryta med Youtube på grund av att deras annonser dykt upp bredvid stötande material. Det har exempelvis handlat om videoklipp som stödjer terrorism eller anti-semitism.

Nyheten om att både AT&T och Verizon bryter med Youtube är allvarligt för Google då företagen totalt spenderar mer än 3,5 miljarder dollar i uppmätt media bara i USA varje år.

Även Johnson & Johnson som spenderar 1 miljarder på Youtube för den amerikanska marknaden tar bort sin annonsering från plattformen.

– Vi är djup bekymrade över att våra annonser kan ha förekommit bredvid Youtube-innehåll som främjas terrorism och hat. Tills Google kan säkerhetsställa att det här inte kommer hända igen, tar vi bort våra annonser från Googles icke-sök plattformar, säger en talesperson från AT&T, enligt Adweek.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.