Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Finns en nervositet kring mobilen"

Publicerad: 22 Oktober 2013, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

Revolutionen inom mobilanvändandet ställer nya krav på marknadsförare. Det säger Nils Andersson Wimby, byråchef på Isobar.


Ämnen i artikeln:

Isobar

Svenska konsumenter lägger 10–15 procent av sin tid på mobilen, medan annonsörerna bara spenderar 1–2 procent av sina budgetar på mobilen.

– Googles siffror visar att cirka 25–30 procent av deras sökningar i Sverige görs via mobilen, vilket motsvarar 7 miljoner sökningar om dagen. Samtidigt har cirka 20 procent av svenskarna har beställt en vara via mobilen, säger Nils Andersson Wimby.

Detta, menar han, är en viktig signal till alla marknadsavdelningar. Att så lite krut läggs på mobilen tror han beror på att det finns en osäkerhet både bland marknadsavdelningar och i reklambyråledet.

– Det finns en nervositet inför något man inte provat.

En stark trend inom mobilt är så kallat "second screen-beteende" – det vill säga att ha en andra skärm framför sig när man ser på tv. Enligt Nils Andersson Wimby använder sig 79 procent av svenskarna vanemässigt av second screen.

– Vi multitaskar allt mer. Det ger annonsörer möjlighet att skapa nya synergier.

Som exempel nämner han synkad reklam. Försök har gjorts av annonsörer att köpa banners i mobiler som dyker upp samtidigt som reklamen för samma produkt i tv.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Isobar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.