Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Finest vd:n: "Skandalbloggarna förstör"

Publicerad: 19 Juli 2011, 14:19
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:14

Tozer Islercelik, vd på blogg- och nöjessajten Finest varnar för att bloggare med "dåligt rykte" riskerar att förstöra annonsaffären.


Ämnen i artikeln:

Finest.seKissie

Det är under rubriken "Risker i verksamheten" i ett färskt bokslut över 2010 som Tozer Islercelik varnar för "ett fåtal bloggare som har så dåligt rykte att det sprider sig i hela bloggvärden".

När dagensmedia.se når Tozer Islercelik utvecklar han resonemanget. Som exempel tar han skandalbloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson och hennes bror "Peter08".

– De har ju haft ett väldigt tufft år, säger Tozer Islercelik och syftar bland annat på "Kissies" ökända nazisthot mot Nyheter24-journalisten Pascal Engman.

– Unga bloggare har en förmåga för att uttrycka sig lite fel och ibland göra saker som kanske inte alltid är så bra. Då blir det lätt så att en viss bloggare, drar ner resten av alla andra, även om det självklart finns bra och dåliga bloggare.

Tozer Islercelik berättar att årets skandalturer kring just Kissie och andra bloggare (bland annat har bloggaren Paulina "Paow" Danielsson kopplats ihop med Sverigedemokraterna och rasistiska åsikter) tydligt märks vid annonsförsäljningen. Annonsörerna har helt enkelt skärpt kraven.

– Vi har märkt av det väldigt mycket och får många mail från våra annonsörer som säger att de inte vill synas i vissa bloggar. Vissa bloggare har ju en tendens att skriva precis vad de vill och då vill inte annonsörerna synas där eftersom de skapar badwill, säger han och fortsätter:

– Annonsörerna har blivit mer försiktiga och det kan jag förstå. Även om det finns väldigt många stora bloggar som har bra värderingar syns de inte på samma sätt som de dåliga bloggarna.

Tozer Islercelik berättar också att Finest avslutat sitt samarbete med "Peter08" eftersom annonsörerna haft synpunkter på bloggen.

– De vill helt enkelt inte synas där. Annonsörerna börjar också lära sig att hålla koll på vilka bloggar som inte är rumsrena.

Kan du ge fler exempel på bloggar som annonsörerna inte vill synas i?

– Jag vill inte måla ut någon men självklart vill vi inte ha rasistiska inlägg eller bloggar som handlar om droger eller liknande. Vi har väldigt många unga besökare och vissa bloggare är förebilder för de här människorna. Då vill vi inte att de skriver massa konstigheter.

För Finests egen del går det däremot bättre. Sedan starten har Krog Media AB – bolaget bakom sajten – gått med liten eller ingen vinst alls. Något som nu har ändrats.

– Vi är jättenöjda med resultatet. Vi har jobbat mycket med säljet och sajtens besökarsiffror har ökat sedan förra året. Vi hade ett mål på 500 000 besökare och det har vi nått så nu försöker vi höja det 600 000 innan årets slut. Vi håller tummarna.

Totalt sett gick bolaget med 338 000 kronor i vinst vilket kan jämföras med förra årets vinst på drygt 30 000 kronor.

Även omsättningen har ökat från ca 5 miljoner kronor till 6,5 miljoner.

Viktigt att notera är dock att Finests ägarkrogar (bland annat Café Opera och Solidaritet) står för ca 20-30 procent av intäkterna.

Tozer Islercelik vill dock tona ner ägarkrogarnas betydelse.

– Vi kommer fortsätta satsa på bloggarna och vår webb-tv. Vi har också ett bra samarbete med MSN kring våra mingelbilder

Just webb-tv satsningen har dock varit "mindre lyckad".

– Vi hade ju förväntat oss mer trafik på webb-tv:n men vi fortsätter vår satsning och hoppas att kunna få den att fungera.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Finest.seKissie

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.