Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Filmtittandet på nätet har exploderat

I dag ser sju av tio internetanvändare på film och video på nätet, enligt rapporten Svenskarna och internet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 12 November 2015, 08:43
Uppdaterad: 07 Januari 2016, 08:46

Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internetNetflix

Hela 93 procent av svenskarna har internet idag och fyra av fem använder det dagligen. Varje år offentliggör Internetstiftelsen i Sverige, IIS, en rapport om svenskarna och internet och en av de tydligaste förändringarna sedan förra året är att det har blivit vanligare att se på film, video och tv på nätet.

Förra året tittade 52 procent av internetanvändarna på film och video på nätet. I år är siffran 70 procent. Av dem tittar 45 procent på film och video på nätet varje vecka och 17 procent dagligen.

– Streamad bild har ökat, men vi ser också att det är fler som betalar för den och att de som tittar tittar mer. Jag skulle tro att det i grund och botten beror på att det finns kapacitet på nätet att titta på det. Att det inte var högre förut beror nog på att tekniken inte stödde det lika bra förut, säger Pamela Davidsson, chef för statistik och fakta på IIS, till Dagens Media.

Youtube är den vanligaste källan till rörlig bild på internet, enligt rapporten. Alla svenskar som ser på film och video ser också på Youtube och därefter kommer tv-kanalernas play-tjänster, som har ett dagligt tittande på 5 procent, och olika film- och tv-tjänster som Netflix och HBO Nordic. Netflix har ett dagligt tittande på 7 procent.

IIS slår fast att det nu är långt fler som ser på film via filmtjänster på internet än som går på bio. Däremot är det fortfarande långt ifrån linjär-tv som 92 procent av svenskarna ser på varje vecka.

Undantaget är dock unga, 16-25 år, där tittandet på internet nu dominerar över linjär-tv. I den åldersgruppen ser tre av fyra, 76 procent, på traditionell tv varje vecka, vilket kan jämföras med 80 procent på Youtube och 85 procent på film och video på nätet.

– Det är troligt att utvecklingen följer den inom andra områden, att de unga är först och att de äldre sedan hakar på. De äldre konsumerar tv rätt mycket så det skulle inte förvåna mig om de också övergår till de andra kanalerna. Det finns ett intresse för det, säger Pamela Davidsson.

Det har också blivit allt vanligare att betala för att se film, video och tv på internet.

I dag betalar 28 procent av internetanvändarna för strömmade filmtjänster som Netflix.

I takt med detta fortsätter fildelningen att minska. Totalt sett, i alla åldrar, är det 17 procent som fildelar någon gång. Det är på samma nivå som före 2009.

– En intressant sak är att fildelare i högre grad än andra betalar för film- och tv på nätet. Av de som fildelar är det 46 procent som betalar för film, medan det är 24 procent av de som inte fildelar. De har ett intresse för film, de är så intresserade att de även betalar.

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.