Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Filippa K trotsar traditionellt nätmode

Publicerad: 7 Januari 2009, 10:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Sedan i augusti har klädföretaget Filippa K bytt ut för modeföretag traditionell tillbakadragen och tyst webbnärvaro mot att bli ett med både nätet och kunderna. "Vi har en relativt begränsad mediebudget i förhållande till andelen marknader där Filippa K är aktiva, och därför har vår egna webb blivit en av de mest viktigaste egna kanalerna för vår kommunikation" säger Caroline Eriksson, ansvarig för online media på Filippa K.


I början av förra året började Caroline Eriksson fundera på hur Filippa K skulle kunna ta steget bort från hur ett traditionellt modeföretag ser på sin webbnärvaro.

- Internationellt har modeföretag en traditionell syn på webben. Webbplatsen består ofta av material från andra kommunikationskanaler som utan att anpassas bara körs ut på webben och väldigt sällan ger någon effekt. Det råder mycket försiktighet och traditionellt tänkande, säger Caroline Eriksson.

Modeföretag har varit sena ut på nätet och ofta visar företagen enbart upp kollektionsbilder vilket gör att sajterna uppdateras så sällan som några gånger per år med mycket lite information om vad företaget faktiskt gör och med ett stort avstånd till kunderna. Filippa K gjorde tidigare likadant men ville göra tvärtom med en öppen sajt som bjuder in användarna till ett socialt samspel. I februari fick Mattias Östmar på Prfekt uppdraget att göra en kommunikationstrategi åt modeföretaget där målet var att bli en del av sociala medier. I maj kopplades webb- och kommunikationsbyrån Daytona in för att utforma webbstrategin.

Caroline Eriksson, reklam- och webbchef på Filippa K. - Kollektionerna gör att arbetet blir oerhört strukturerat men det är sällan speciellt konsumentvänligt. Vi lägger även enorma resurser på omvärldsbevakning för att hitta inspiration till våra kläder och vår design men vi har tidigare aldrig delat med oss av all vår kunskap på något annat sätt än genom våra kollektioner, säger Caroline Eriksson.

Klädföretagets tidigare strategi var att ha en sajt som låg i tekniskt framkant. Detta ledde till att den var omöjlig för sökmotorer att hitta och att den var mycket svår att uppdatera. Den nya webbplatsen bygger istället på gratisplattformen Wordpress.

- Den nya sajten är så enkel uppdatera att kunden kan sköta den helt och hållet själv, säger Jesper Brink projektledare på Daytona.

Thomas le Guellaff, ad på Daytona, fyller i:

- Det är enkelt att lägga ut erbjudanden direkt på sajten och göra kundaktivteter utan långa ledtider. Det går att göra aktiviteter som kan fördubbla försäljningen i en specifik butik mycket enkelt, tidigare tog samma saker mycket tid, planering och därmed pengar.

Sifo Reklammätningar visar på låga investeringar för företaget men Filippa K anser att Sifos siffror blir snedvrida då de inte mäter internet, pr och kundaktiviteter. Själva vill de inte kommentera hur mycket de lägger på reklam.

- Vi har en relativt begränsad mediebudget i förhållande till alla våra marknader. Vi har arbetat med utvald annonsering i internationella magasin i kombination med distribution av våra look books i bredare magasin . Sedan jobbar vi mycket med pr. Men webben är vår viktigaste egna kanal för kommunikation nu, säger Caroline Eriksson.

Sajten sköts i dag som en redaktionell produkt med blogginlägg och bilduppdateringar. Materialet kan spridas på sociala nätverkssajter som Facebook och Youtube. När den här typen av funktioner blandas in i kommunikationen väcks ofta rädslan att förlora kontrollen över sitt varumärke.

- Även hos oss fanns de diskussionerna men vi har hittills enbart positiva erfarenheter av att bjuda in våra kunder att ta del av vår värld. Vi har till exempel inte behövt redigera en enda kommentar på sajten ännu, säger Caroline Eriksson.

I dag uppdateras sajten någon gång i veckan. Som en del i att erbjuda mer än bara kläder låter Filippa K olika konstnärer visa upp sig under vinjetten inspired. Först ut är filmaren och adn Igor Zimmemann att presentera sin tolkning av varumärket.

- Tanken är att det ska växa och att vi ska beröra platser där varumärket Filippa K inte tidigare varit men som ändå kommunicerar samma känsla som varumärket står för, säger Caroline Eriksson.

Webbplatsen lanserades redan i augusti, enbart ett par månader efter att samarbetet med Daytona inleddes. Caroline Eriksson vill inte kommentera vad arbetet har kostat, men säger att det tagit en hel del tid och resurser i anspråk.

- Det har varit väldigt korta ledtider och och kunden har varit väldigt aktiv i arbetet, säger Jesper Brink

Enkelheten hos den nya webben har också gjort att den får mycket större plats i arbetet. Tidigare hade sajten cirka 400 besök i veckan, något som ökat till 11.000 besökare i veckan efter omgörningen.

- Det är mycket roligare att jobba med webben nu, den har också fått en viktigare position i vårt pressarbete och blivit en naturligare plats för bloggare som är intresserade av oss att söka information, säger Caroline Eriksson.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.