Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Fiasko för Telenors streamingtjänst

Publicerad: 12 September 2013, 10:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Streamingkriget har skördat sitt första offer. Efter ett år lägger Telenor ner storsatsningen Comoyo.


Telenors streamingtjänst för film och TV stängs ner. Den 1 november dras kontakten ut för Comoyo, den tjänst som skulle utmana både Netflix och Viaplay. 

– Vi lägger ner tjänsten, men det är med tungt hjärta. Vi är ledsna i dag. Tjänsten är bra och distributionen var klar, men priset på innehåll har drivits upp kraftigt, sa Atle Lessum, kommunikationschef på Telenor digital till Computer Sweden förra veckan.

Konkurrensen blev för tuff för Comyo som lanserades i Sverige för mindre än ett år sedan. En beta-version släpptes och utan marknadsföring var förhoppningen att den ändå skulle armbåga sig fram i den hårt konkurrens utsatta marknaden.

Vad hade ni för ambitioner med lanseringen i Sverige?

– Vi var fullt medvetna om konkurrensen, men vi hade gott hopp till vår tjänst, att den skulle stå sig i konkurrensen med Netflix, HBO och de andra, säger Atle Lessum och fortsätter:

– Nu i retrospektiv underskattade vi nog hur mycket den ökade konkurrensen har bidragit till att pressa priserna på innehåll.

Atle Lessum menar att distribueringen av tjänsten var lyckad, och han hyllar Comoyos tekniska lösning. Det räckte dock inte till när det kom till innehållet som erbjöds.

– Vi kände att det var lika bra att säga stopp medans tjänsten fortfarande var i beta-fas och inte lanserad på bred kommersiell basis, säger Atle Lessum.

Vad har projektet kostat Telenor?

– Det kommenterar vi inte, men Telenor Digital – som Comoyo är en del av – ska investera i innovativa produkter och tjänster. Några gånger lyckas vi, andra gånger måste vi säga stopp.

Gustav Thunander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.