Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

FB öppnar nya annonser i mobilen

Publicerad: 26 Januari 2016, 15:59
Uppdaterad: 26 Januari 2016, 16:05

Audience network lanseras även för mobilsajter.


Mobiltrafiken växer kraftigt, för många publicister står den nu för mer än hälften av den totala trafiken. Enligt Facebook har nyhetssajter globalt i snitt omkring 40 procent av sin trafik via mobilen.

En stor utmaning är dock att mobilbesökarna genererar lägre intäkter.

Som ett svar på det lanserar nu Facebook sitt Audience network – som tidigare varit tillgängligt för appar – även för mobilsajter.

– Vi har testat med några utvalda partners i ett par månader, och idag lanserar vi tjänsten globalt, säger Yoav Arnstein, EMEA-chef för Facebooks teknikavdelning för annonslösningar, och fortsätter:

– Vad vi har sett är att när det gäller appar sker 80 procent av annonseringen i form av nativelösningar, och vi förväntar oss samma sak när det gäller mobilsajter, att röra oss bort från banners.

Facebook har tidigare berättat att de globalt under fjärde kvartalet 2015 nådde över en miljard dollar, på årsbasis, i medieköp via Audience network.

– I vårt utvecklingsarbete fokuserar vi på de behov som finns på publicisternas sida, hur de ska kunna kapitalisera på sin mobiltrafik, säger Yoav Arnstein.

 

 

 

 

 

 

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.