Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

”Får utväxling av sparpaketet först 2012”

Publicerad: 11 november 2011, 07:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Schibsted Sverigechef Raoul Grünthal och Aftonbladets vd, Anna Settman, kommenterar Schibsteds tredje kvartal.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

Schibsted Sverige backar något i förhållande till tredje kvartalet förra året. Rörelseresultat minskar från 158 miljoner kronor till 121 miljoner och omsättningen faller till 1021 (1038) miljoner kronor.

– Räknar man in Blocket så ligger resultatet på 223 miljoner kronor i Sverige. Det är ett bra resultat även om det är något mindre än under förra året, säger Raoul Grünthal, vd för Schibsted Sverige.

Han fortsätter:

– Än så länge så har det varit en hanterbar avmattning på annonsmarknaden, men om det blir värre så blir förstås nästkommande år tuffare.

Vägen framåt för Schibsted Sverige är att hålla fast vid det tidigare fokuset, att fortsätta satsa på tillväxtmedierna, som fortsätter att utvecklas starkt, och att hålla i kostnaderna.

När ser ni effekterna av sparpaketet?

– De effekterna ser vi först nästa år men vi ser kontinuerligt över våra kostnader; redan initierade sparåtgärder är vad som gjort det möjligt för oss att kunna visa upp så här pass starka siffror redan nu.

De utmaningar som ligger framför Schibsted Sverige är dels konjunkturella och strukturella, och det är den senare utmaningen som Schibsted framförallt prioriterar.

– Visst är det viktigt att kunna göra goda resultat också i ekonomiskt tuffare tider men det är framförallt branschens strukturella förändring vi måste förhålla oss till.

Tidningen Aftonbladet är mitt uppe i den omställningen. Fokus skiftar över från print till webben, redaktionen nedbemannas och allt större energi läggs på att konvertera gratisläsare till Plus-abonnenter.

Men Aftonbladet har fortfarande en bit kvar.

Under tredje kvartalet tappade Aftonbladet i både omsättning och rörelseresultat. Rörelseresultat minskar till 77 (109) miljoner kronor och omsättningen till 552 (622) miljoner kronor.

– Intäktstappet kan i första hand härledas till upplagetappet men däremot ser vi att annonsintäkterna i online och mobilen ser bra ut, de har verkligen tagit fart. Även kundbasen i vår Plus-tjänst växer, säger Anna Settman, vd på Aftonbladet.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.