Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Får två miljoner – för att ta fram RTB-plattform

Adtoma hävdar att för mycket pengar försvinner i RTB-världen, som blivit ett lågpristräsk.


Publicerad 2015-06-18 07:30
Uppdaterad 2016-04-07 13:09

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:

Nu får bolaget statliga pengar för att ta fram en egen RTB-plattform.

RTB, real time bidding eller programmatiska köp, ses av många mediehus som framtidens sätt att sälja annonser på nätet. Kort sagt handlar det om att annonsörer i realtid kan buda på och köpa vissa digitala annosytor, utan inbladning av en säljare.

Exempelvis har Bonnier News startat en gemensam annonsbörs för digitala köp i realtid. Ett stort antal aktörer har även egna annonsbörser.

Nu har Signia-ägda bolaget Adtoma fått dryga två miljoner kronor från statliga Vinnova för att ta fram ”nästa generations RTB-plattform”. Enligt ansökan ska den hjälpa digitala publicister att programmatiskt sälja annonskampanjer på ett ”nytt, mer effektivt, mer lönsamt och mer innovativt sätt”.

Dagens Media berättade nyligen om IRM-rapporten som slog fast att tillväxten i programmatiska annonsköp gått långsammare än väntat, då de bara utgjorde tre procent av de digitala annonsinvesteringarna under 2014.

Adtomas vice vd Henrik Lohk menar att dagens RTB-handel har fastnat i ett lågpristräsk

– Programmatisk handel är helt rätt för medierna när det finns en balans mellan annonsörernas och publicisternas intressen. I dag handlar det bara om att det ska vara billigt för annonsören, säger han.

Enligt Henrik Lohk försvinner mycket av annonsbudgetarna via de mellanhänder som är inblandade i RTB-handeln.

– Det finns ingen transparens kring hur mycket marginal som försvinner i den här världen, säger han.

Adtoma ska utveckla den nya plattformen för sina befintliga kunder, bland andra Bonnier, Stampen, Mittmedia och Promedia.

– Om RTB ska fungera krävs det att man också ska kunna buda på de bästa och viktigaste annonsytorna. Så har det hittills inte varit, utan storyn mot annonsörerna har varit att det ska vara billigt.

Adtomas plattform ska göra det möjligt att matcha prisättningen för programmatiska köp med faktiska priser från manuellt sålda annonsytor.

– Vi vill bygga upp en programmatisk annonshandel som stöder våra kunder.

LÄS MER OM RTB:

 

Detta är RTB

• Real-time-bidding (RTB)  innebär att displayannonser köps automatiskt genom budgivning i realtid på en annonsbörs. Köpen sker utan inblandning av säljare.

• Publicisten väljer vilka utrymmen som ska säljas via RTB, och anger vilken målgrupp som exponeras samt lägsta acceptabla pris.

• Köparsidan, oftast genom en mediebyrå eller en så kallad trade desk, väljer relevant målgrupp för annonsen samt lägsta tänkbara pris, och budar i realtid på de annons­utrymmen som erbjuds för den identifierade mål- gruppen. Budgivningen sker automatiskt på en digital annonsbörs.

• Oftast sker handeln genom externa tekniska plattformar. En för köparsidan (DSP, demand-side platform) och en för säljarsidan (SSP, supply-side platform), där publicisternas erbjudna annonsutrymmen samlas. Parterna kan dock även genomföra affären mellan sig, utan inblandning av SSP:er och DSP:er.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.