Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Fanbooster startar Sverigekontor

Publicerad: 16 September 2014, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Norska Fanbooster hjälper företag med marknadsföring på Facebook. Nu gör bolaget en storsatsning i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Den svenska etableringen leds av Dag Bengtsson, tidigare Facebook-medarbetare och innan dess säljansvarig på Myspace i Sverige.

Han har varit Fanboosters agent i Sverige i ett par år, och har under den tiden bland annat jobbat med kunder som Ica, Telia och Electrolux.

Nu blir han ansvarig för att etablera ett självgående Stockholmskontor. Under det kommande halvåret ska en handfull nya medarbetare rekryteras.

– Efterfrågan är hög. Det finns många frågetecken kring hur man använder Facebook i sin marknadsföring på bästa sätt, säger Dag Bengtsson till Dagens Media.

– Framför allt från marknadsavdelningar, men även från byråsidan. Facebook ändras så mycket hela tiden, som marknadsförare måste man vara väldigt flexibel.

Fanbooster startades för fyra år sedan av Olav och Erik Eggum. Från start var företaget främst ett verktyg för att göra kampanj- och tävlingsappar för Facebook.

– Istället för att gå till en digital byrå som kodade en applikation, var tanken att skapa ett verktyg där marknadsförare enkelt kan skapa sina egna appar, säger Dag Bengtsson.

Sedan dess har bolaget utvecklat flera lösningar för marknadsföringsaktiviteter, och är en av Facebooks tiotal certifierade marknadsföringspartners.

Nyligen lanserades ett annonsverktyg som bygger på Facebooks egna men är enklare att använda själv.

Förutom Norge och Sverige finns bolaget representerat i bland annat Benelux-länderna, Storbritannien, Holland och Indien.

– Vi har omkring 400 kunder över hela världen, men är störst i Norge och Sverige, säger Dag Bengtsson.

I Norge har bolaget i dag uppemot 20 anställda. Ambitionen är att skapa ett motsvarande kontor i Sverige.

– Så småningom ska vi vara självgående med egen support, produktion och marknadsföringsfunktion.

 

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.