Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Fajt om få mobilkronor

Publicerad: 26 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Aftonbladet har redan sålt dubbelt så mycket annonser i mobilen i år som under hela förra året. Nu ska Expressen och TV4 ta upp kampen om pengarna.


Niklas Silow och Otto Sjöberg. Aftonbladets chef för den mobila verksamheten, Niklas Silow, säger att affärsområdet fortfarande är i startskedet och han vill inte avslöja vad tidningen kommer lansera under året. Han säger dock att Aftonbladets mobilsajt har tredubblat sin trafik sedan i början av 2008 då 50 000 unika användare varje vecka besökte sajten.

- I dag har vi 150 000 besökare i veckan och kan jämföra oss med sajter som Fotbollskanalen, säger Niklas Silow.

Försäljningen går också uppåt, även om Niklas Silow inte vill uppge några siffror.

- Hittills i år har vi sålt dubbelt så mycket som vi gjorde under hela 2008. När företag som Svensk Fastighetsförmedling lanserar en mobil söktjänst är det i mobilen de vill annonsera för att komma nära sin egna produkt.

Den första mars tillträder Expressens avgående chefredaktör Otto Sjöberg som vd för Expressen och TV4s nystartade mobilbolag.

- Både inom Expressen och TV4 är de digitala verksamheterna så stora att det blir svårt att fokusera på mobila tjänster som är ett relativt litet område. Men frågor om verksamheten vill jag vänta med att svara på tills vi är igång med bolaget, säger Otto Sjöberg.

I dag går det framför allt urskilja två typer av annonslösningar i mobiltelefonen. Dels den som syns när användaren surfar i mobilen, till exempel på Aftonbladets mobil.aftonbladet.se. Här syns bland annat reklam från Sony Ericsson som kan liknas vid vanliga banners. Dels utskick till mobilen i form av SMS eller MMS. Oftast med direkta köperbjudanden.

- Hittills har det helt och hållet varit varumärkesägare som varit drivande med SMS-utskick men det har förändrats den sista tiden. Marknaden breddas otroligt just nu även om det finns en viss avvaktan fortfarande, säger Joachim Alvarez, produktchef för mobila tjänster på Bonnier Responsmedier.

Annonsvolymerna för mobilen är fortfarande försvinnande små. På den svenska marknaden uppgick investeringarna i mobil marknadsföring till 38 miljoner kronor under 2008.

- Mobilen är inte stor ännu men större än 38 miljoner kronor skulle jag säga om vi räknar med interna SMS-utskick mobilapplikationer som kan vara ett kostnadseffektivt sätt att skapa dialog med och engagemang från sina kunder, säger Johan Pettersson, chef för digitala medier på Starcom.

Han fortsätter:

- Att sälja mobilbanners 2009 kommer att vara tufft för tidningarna. För att driva läsarna mot mer mobil konsumtion behövs mer satsningar, till exempel behöver Aftonbladet få med sig fler företag som använder taggar, säger Johan Pettersson.

Samtidigt passerades gränsen för fyra miljarder mobilanvändare världen över nyligen och världens största mobilmässa har precis avslutats i Barcelona.

- Den stora trenden är att alla tillverkare kommer med Iphone-konkurrenter. Det är en viktig utveckling för mobilsurfandet, 15 procent av vår trafik kommer från Iphones trots att telefonen bara har några procent av marknaden i Sverige, säger Niclas Silow.

Inför konkurrensen med Expressen och TV4 är han kluven.

- Ju fler spelare som finns på banan desto bättre för alla, men det gäller att vara marknadsledande för att få den positiva effekten. TV4 och Expressen är en värdig konkurrent till oss.

Otto Sjöberg vill inte kommentera konkurrensen.

- Expressen och TV4:s samarbete har inte någonting att göra med vad Aftonbladet gör utan vi gör det för att vi tror att Expressen och TV4 kan komplettera varandra väldigt bra.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.