Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 2 december 2014, 07:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:11
I en intervju med Joseph Lichterman på Niemanlab avslöjar Ehsan Fadakar, ansvarig utgivare för Lajkat, hur mycket annonsintäkter sajten har dragit in.
Under rubriken "In Sweden, traditional tabloid rivals are taking their battle to viral sites", publicerar amerikanska Niemanlab en lång artikel om de svenska medieföretagens satsningar på viralsajter.
Joseph Lichterman – som har intervjuat bland andra Expressens Thomas Mattsson, Aftonbladets Ehsan Fadakar och Newsners Johan Rikner – skriver att Lajkat är en affärsmässig framgång trots att sajten drivs av endast en redaktionell heltidstjänst.
Förklaringen är en god försäljning av native-annonser, där annonsörer betalar för att synas i det redaktionella innehållet. Ehsan Fadakar berättar för Niemanlab att Lajkat har dragit in 500 000 kronor i annonsintäkter under sajtens första tio veckor.
FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER: