Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Facebooks Youtube-rival är här

Publicerad: 30 Augusti 2018, 06:16
Uppdaterad: 30 Augusti 2018, 06:20

Facebook lanserar sin videotjänst globalt. Foto: Facebook

Facebook Watch rullas ut världen över samtidigt som plattformen öppnar upp för mer reklam.


Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

För ett år sedan lanserades Facebook Watch på den amerikanska marknaden, nu rullas tjänsten ut världen över, skriver BBC

Användare kan genom Facebook Watch titta på program och se klipp som de sparat från sitt nyhetsflöde. Nytt är också att Facebook nu tillåter alla innehållsskapare att visa reklam i klippen, så länge de möter vissa givna krav.

LÄS MER: Facebook Watch kan bli störst i världen

Tidigare har det bara varit vissa utvalda innehållsskapare som har haft möjlighet att ha reklam i sina klipp. Annonsintäkterna delas sedan upp, där 55 procent går till skaparna och 45 procent landar hos Facebook. Annonsmöjligheten rullas dock bara ut i USA, Storbritannien, Irland och Australien till en början.

Tjänsten skulle ha lanserats under onsdagen men på grund av att information läckt så valde Facebook att skjuta på lanseringen, därför kan sidan för Facebook Watch ännu inte vara aktiv i vissa länder.

Hur Facebook Watch tas emot av omvärlden och hur stor konkurrent till Youtube den kommer bli återstår att se. I takt med att Facebook köper upp fler stora rättigheter, så som rätten att sända La Liga i Indien, pratas det även om i branschen hur mycket Facebook kommer konkurrera med linjär-tv samt de stora streamingplattformarna.

Nya siffror som BBC refererar till visar dock att Facebook Watch har haft ett relativt svagt mottagande i USA. Av 1632 tillfrågade vuxna hade hälften aldrig hört talas om Facebook Watch, och 24 procent svarade att de visste om tjänsten men att de aldrig hade använt den. Bara 14 procent svarade att de hade använt den minst en gång i veckan.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev