Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Facebooks Sverigechef bemöter Cambridge Analytica-skandalen

Publicerad: 23 Mars 2018, 06:52
Uppdaterad: 23 Mars 2018, 11:54

Facebooks Sverigechef, Sam Rihani. Foto: Janne Næss

Facebooks Sverigechef, Sam Rihani, uttalar sig om förtroendet från annonsörerna efter skandalen. "Viktigt att människor kan lita på att vi är försiktiga med deras personliga uppgifter".


Ämnen i artikeln:

Facebook

I veckan bröt Facebooks vd Mark Zuckerberg tystnaden och uttalade sig om Cambridge Analytica-skandalen i ett inlägg på Facebook och i en intervju i CNN.

Nu bryter även Facebooks Sverigechef tystnaden och ger en kommentar på hur man från Facebooks sida upplever att förtroendet från annonsörerna har påverkats. I ett mail till Dagens Media skriver Sam Rihani följande:

"Annonsörer vänder sig till oss för att utveckla sina verksamheter. De vet hur viktigt det är för oss att människor kan lita på att vi är försiktiga med deras personliga information. Många av de företag vi pratat med den senaste veckan är nöjda med de steg som vi skissat fram för att bättre skydda människors data. De har tillit till att vi kommer svara upp mot de här utmaningarna för att bli en bättre partner och ett bättre företag".

I Mark Zuckerbergs uttalanden under onsdagen amerikansk tid erkände han att Facebook begått misstag och att han var ledsen att det hade kunnat ske. Flera skribenter och analytiker har dock ställt sig skeptiska till Mark Zuckerbergs uttalande och kritiserat att de största frågorna fortfarande lämnades obesvarade.

Många frågor sig exempelvis varför Facebook bara nöjde sig med att säga åt dataanalysföretaget när de upptäckte att de samlat in datan på ett sätt som strider mot plattformens regler. Föera undrar även varför Facebook inte meddelade användarna redan 2014 om att deras data samlats.

Bakgrunden till skandalen är att dataanalysföretaget Cambridge Analytica via en app samlat in personliga uppgifter från över 50 miljoner Facebook-användare. Uppgifterna ska senare ha använts i bland annat Donald Trumps valkampanj.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev