Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebooks nya funktion ska boosta e-handeln

Publicerad: 20 maj 2020, 13:14

Facebook kommer plock ut en mindre avgift för varje köp som görs via funktionen.

Foto: Facebook

Rullar ut ny funktion som ska öka e-handeln under coronakrisen.


Ämnen i artikeln:

Facebooke-handel

Genom en ny shoppingfunktion på både Facebook och Instagram kan företag göra det möjligt för konsumenter att shoppa direkt via en Facebooksida eller en Instagramprofil. 

Målet, enligt Facebook, är att skapa en sömlös shoppingupplevelse och göra det möjligt för både stora och små företag att interagera med sina konsumenter. 

Genom funktionen ”Facebook Shops” kan varumärken välja vilka produkter de vill ska synas för konsumenten och vilka bilder och färger shoppingsidan ska ha. Via en messengerfunktion ska konsumenterna även kunna ha direktkontakt med olika varumärken. 

Facebook Shop rullas först ut i USA men tanken är att funktionen ska lanseras för en bredare marknad inom de kommande månaderna. Exakt när funktionen kommer till Sverige kan Facebook Sverige inte ge någon vidare information om i dagsläget. 

I en Facebook Live session beskriver Facebooks vd Mark Zuckerberg att funktionen är ett sätt att hjälpa företag som drabbas av pågående coronakris, skriver Techcrunch. Samtidigt säger han att funktionen även kan vara användbar efter pandemin.  

Vidare kommer Facebook plocka ut en ”mindre avgift” för varje köp som görs men att de främsta intäkterna kommer drivas av annonsering. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebooke-handel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.