Facebook ville bli internet

2015-12-31 07:00 Erik Wisterberg  
Facebook vill skapa tjänsten du aldrig behöver lämna, ett eget internet inom Facebook. Foto: Pressbild från Facebook. Foto: Pressbild från Facebook.

NYÅRSKRÖNIKA DEL 15 AV 15. Tvivlarna fick fel – inga tecken på att Facebooks era är över syns. Istället blev 2015 året då Facebooks stora plan blev tydlig: bolaget vill bygga ett eget internet.

Internet från rymden.

”Instant articles”, nu även med de svenska publicisterna.

Kriget mot Google-ägda Youtube.

Artificiell intelligens i Messenger-appen som kan hjälpa dig att slippa gå ut på internet.

Och inte minst arbetet att indexera två tusen miljarder statusuppdateringar.

Facebooks globala maktambitioner har under 2015 blivit alltmer tydliga.

För några år sedan började olyckskorparna att kraxa, och ryktet om Facebooks annalkande död spreds i branschen. Facebooks tidigare kärna, dina och mina betraktelser över vårt vardagsliv, verkade inte längre räcka till för att den starka tillväxten skulle fortsätta.

Det såg även grundaren Mark Zuckerberg. Istället för att slunga ut användarna från Facebook och ut på internet är den tydliga strategin nu att samla internets innehåll på Facebook.

Eller för att uttrycka det tydligare: att göra Facebook till internets startsida för det sociala nätverkets 1,5 miljarder användare.

I Dagens Medias tidning #18 2015 tog vi ett samlat grepp kring den ambitionen.

– Man ska inte behöva ta sig utanför det internet som Facebook skapar. De är bara ett litet steg från att uppnå det. Det som saknas nu är ett internt och externt sök, sade Ehsan Fadakar, chef för sociala medier på Schibsted då.

Det interna söket är under utveckling. Frågan är om Facebook kan indexera resten av internet och trycka in resultaten i Facebooks miljö.

Det är en utveckling som skrämmer. För vad händer om Facebook blir själva infrastrukturen för internet i och med sin makt över användarna? I det stora perspektivet är mediehusen inte den primära konkurrensen (deras innehåll behövs för att uppnå ambitionen) utan andra globala tjänsteföretag som Google.

– Det handlar om kampen om startplatsen på nätet. Facebook gör ett försök som är intressant. Man vill lämna positionen som nischkanal för att istället bli ett räckviddsmedium, en ”one stop shop” för både användare och annonsörer, sade Kristina Juhlin, digitalchef på mediebyrån Carat.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt