Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Facebook vill öppna kontor i Kina

Publicerad: 25 Juli 2018, 07:21
Uppdaterad: 25 Juli 2018, 07:38

Facebooks vd Mark Zuckerberg. Foto: Wikimedia commons

Facebook har registrerat ett dotterbolag i Kina – där plattformen varit blockerad i tio år. "Vi är intresserade av att skapa en innovations-hub i Zhejiang", säger en talesperson till New York Times.


Ämnen i artikeln:

FacebookTwitterYoutube

I nästan ett årtionde har Facebook varit blockerat i Kina, där regeringen kraftigt begränsar tillgången till internet. Istället för Facebook, Youtube, Twitter och Instagram kan kinesiska medborgare endast använda inhemska sociala medier såsom Weibo.

Under åren har Facebook gjort flera försök att bryta sig in på den kinesiska marknaden. Nu verkar man ha lyckats – i alla fall tillfälligt.

Det är New York Times som skriver att Facebook planerar att öppna ett kontor i Kina, genom att registrera ett dotterbolag i staden Hangzhou. Enligt New York Times fick bolaget godkänt av den kinesiska regeringen förra onsdagen, och ska ha 30 miljoner dollar i kapital.

Bolagsregistreringen var dock borttagen från den kinesiska regeringens sajt sent under tisdagen, och referenser till det nya bolaget i sociala medier ska ha censurerats.

Enligt New York Times visar detta på hur svårt det är för Facebook att navigera i Kina.

– Vi är intresserade av att skapa en innovations-hub i Zhejiang (den provins där Hangzhou ligger, reds. anm.) för att stötta kinesiska utvecklare, innovatörer och start-ups. Det har vi gjort på flera olika platser i världen – Frankrike, Brasilien, Indien och Korea – och våra insatser skulle fokusera på utbildning och workshops som hjälper dessa utvecklare att skapa innovation och växa, säger Debbie Frost, talesperson för Facebook, till New York Times.

Även om Facebook ännu inte har något kontor eller någon produkt i Kina, gör man fortfarande stora pengar på att sälja annonser till kinesiska bolag.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg sade i en intervju med Recode så sent som i förra veckan att bolaget har jobbat på att utveckla produkter för Kina i "det långa loppet".

– Vi måste hitta en lösning som ligger i linje med våra principer och med vad vi vill göra, och i linje med de lagar som råder där, annars kommer det inte att hända. Just nu matchar inte detta.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookTwitterYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.