Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Facebook växlar upp kampen mot fake news

Publicerad: 24 Maj 2018, 09:09
Uppdaterad: 24 Maj 2018, 09:09

Facebook rullar ut källkritikskampanj som ska hjälpa användarna att upptäcka falska nyheter.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har frekvent arbetat för att stoppa felaktig information och "fake news" på plattformen ändå sedan det amerikanska valet 2016. Nu släpper bolaget, genom ett blogginlägg ny information om vilka steg de kommer att ta för att få bukt med problemet.

Först ut är att Facebook släpper kortfilmen "Facing facts," som ska ge användarna en inblick i hur bolaget arbetar i kampen mot desinformation. Med insikter från nyckelpersoner som arbetar med nyhetsflödet ska bolaget förklara hur de resonerar kring komplexa frågor. Filmen är en av del innehållet från sajten "Inside Feed" – som ska ge allmänheten information om bland annat processerna och algoritmerna på Facebook.

Facebook utvecklar dessutom sin kampanj kring källkritik, där information kommer att placeras i toppen av användarnas nyhetsflöden och i printannonser, i syfte att hjälpa människor att upptäcka falska nyheter. Exempelvis har Facebook gett användare information om publicisten bakom vissa inlägg. Kampanjen går först ut i USA, men kommer stegvis spridas till fler länder under året.

Som en del i sitt valforskningsinitiativ tillkännagav Facebook i april att de kommer låta forskare få möjligheten att genomföra studier och forskning kring den information som sprids på plattformen.

Under de kommande veckorna ska nu en kommission ta fram ett förslag på hur informationen ska mätas och välja ut forskare. Forskarna kommer bland annat kunna ansöka om finansiering för sina studier och få tillgång till användares data. Facebook kommer inte ha någon rätt att förhandsitta på resultaten eller godkänna publiceringen av dem.

Läs mer: Stor AI-satsning från Facebook

Bolaget kommer även lägga fortsatt fokus på att minska spridning av falska nyheter och click-bait-innehåll, där man satsar på att reducera spridning och ta reda på taktiken hos de som "spammar."

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev