Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook växer i Sverige – närmar sig 2 miljarder

Publicerad: 13 september 2021, 13:05

Facebooks svenska bolag ökar intäkterna under 2020.

Foto: Janne Næss

Facebook växer på den svenska marknaden. Trots pandemin ökar det svenska bolagets intäkter under 2020.


Ämnen i artikeln:

FacebookIRM

Coronapandemin har drabbat den svenska mediebranschen hårt, och många bolag har fått se sina intäkter minska under 2020. Dagens Media har tidigare rapporterat om att exempelvis Nent Group, TV4 Media och Bauer Media tvingats till nedskärningar på grund av det försämrade läget. Under förra året minskade annonsmarknaden med 5,2 procent och omsatte 34,9 miljarder kronor, enligt IRM.

Facebooks svenska bolag ökar däremot intäkterna under 2020 jämfört med 2019. Omsättningen landar på närmare 1,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med 10 procent jämfört med 2019.

Rörelseresultatet ökar marginellt till 55,7 (55,3) miljoner kronor. Det ger en rörelsemarginal på låga 3 (3,3) procent.

Samtidigt ökar kostnaderna för bolaget, från 1,6 till 1,8 miljarder kronor. Det beror framför allt på ökade kostnader för ”köpta tjänster”, samt ökade personalkostnader. Under 2020 hade Facebook Sverige 60 anställda, vilket kan jämföras med 40 anställda under 2019.

LÄS ÄVEN: Plattformsjättarna festar på i pandemin – här är experternas bild av var marknaden är på väg 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookIRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News