Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook vänder sig till domstol för att sätta stopp för bluffannonser

Publicerad: 30 november 2020, 13:02

I vissa fall drar Facebook bitcoinbedragarna inför domstol.

I vissa fall tar Facebook bluffannonsörerna till domstol. Det berättar Rob Leathern, direktör för produkthantering på Facebook, i samband med DN:s granskning av bitcoinbedragarna.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Dagens Nyheter har det senaste halvåret granskat bitcoinbedragarna i en rad artiklar. För flera av de personer som har råkat ut för bedragarna har vägen in varit genom bluffannonser på Facebook. Inte sällan har kända personers ansikten och namn otillåtet använts för att lura in besökarna.

I en intervju med Dagens Nyheter i samband med tidningens granskning säger Rob Leathern, direktör för produkthantering på Facebook, att Facebook har vidtagit flera åtgärder för att få bukt med problemet.

Dels genom att sociala medier-nätverket har byggt ut annonsgranskningen, dels genom att Facebook har anställt flera tusen personer som ska arbeta förebyggande. Men man går också steget längre, berättar Rob Leathern.

– För att bekämpa detta arbetar vi inte bara med att upptäcka och avvisa själva annonserna utan blockerar annonsörer från våra tjänster, och i vissa fall tar vi dem till domstol. Även om ingen åtgärd är perfekt fortsätter vi att undersöka ny teknik och metoder för att stoppa dessa kränkande annonser och människorna bakom dem, säger han.

Det är inte bara på Facebook som bluffannonserna cirkulerar. Dagens Media har tidigare rapporterat om hur bland annat Breakit, som själva granskat problemet, haft falska annonser på sajten.

LÄS OCKSÅ: Breakit drabbat av annonsbluff – som sajten själv granskat

LÄS OCKSÅ: Ny bluffannons på Breakit

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.