Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook utsatt för annonsbedrägerier

Publicerad: 13 Juli 2009, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Rapporterna om annonsörer som råkar ut för bedrägerier på Facebook blir allt fler.


Facebook räknar med att ha intäkter på 550 miljoner dollar i år. En stor del av dessa pengar kommer från annonsering och framför allt annonsering från små annonsörer som betalar utifrån hur många som klickar på en annons.

Nu rapporterar bland annat Tech Crunch att antalet beddrägerier på sajten har växt ordentligt den sista tiden. Inte sällan är upp till hälften av alla klick felaktiga och vissa användare rapporterar om att nio av tio klick kommer från bedrägliga beteenden på sajten.

Enligt Tech Crunch rapporterar annonsörer att antalet klick som Facebook registrerar och antalet klick som externa annonsprogram visar på skiljer kraftigt.

Annonsskojarna har skapat hundratals konton på sajten med sådan demografisk data som har gjort att vissa annonser har visats. En mjukvara gör sedan att annonserna blir klickade genom de olika kontona. Ofta klickar programmen så pass snabbt att enbart Facebook hinner med att registrera klicken, inte tredjepartsprogram.

Genom det här tillvägagångssättet innebär inte att de som begär bedrägerierna tjänar några pengar, däremot blir det väldigt dyrt för de annonsörer som utsätts. Syftet kan enligt Tech Crunch vara att skapa stora kostnader för konkurrenter. Om de slutar annonsera på sajten innebär det att priserna för andra går ner.

Enligt Facebook är sajten medveten om problemet har ska ha täppt till de största luckorna som gjort bedrägerierna möjliga.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.