söndag2 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook: "Unga har en rädsla för att vara offline"

Publicerad: 13 oktober 2014, 11:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26

Sju av tio unga kan inte lämna hemmet utan sin mobil, enligt en undersökning från Facebook IQ.


YL

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Mobilen är ungas viktigaste mediekanal. Det visar en undersökning som Facebook låtit göra bland 1000 personer i Norden, för att förstå hur dagens unga växer upp, skapar sin identitet och uttrycker sig digitalt.

Hela sju av tio unga mellan 13 och 24 år uppger att de inte kan lämna hemmet utan sin mobil. 66 procent säger också att de hellre skulle ge upp sin tv än sin mobil.

I snitt använder sig målgruppen av totalt fem plattformar.

Enligt undersökningen lider en majoritet av unga, sju av tio, av en rädsla för att vara offline. Vilket innebär att de vill vara anslutna till Internet var än de befinner sig. 36 procent säger att de skulle känna sig förvirrade och bortkopplade om de inte hade tillgång till sociala medier.

Undersökningen är den första av flera som Facebook kommer att presentera i ett försök att bättre förstå den viktiga målgruppen 13-24, som marknadsförare i dag ser som en homogen grupp. Initiativet heter Facebook IQ och är en plats där statistik och studier om digitala trender kommer att presenteras.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev