Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Facebook testar ny annonsfunktion

Ny annonsfunktion i Facebook Messenger öppnar upp nya dörrar för annonsörer.

Facebook testar den nya annonsfunktionen "Messenger Broadcast" på den amerikanska, thailändska och mexikanska marknaden, det rapporterar Techcrunch. Funktionen tillåter företag att kontakta och skicka ut exempelvis annonserbjudanden till användare i Messenger, trots att de inte själa inlett en dialog med företaget.

Kravet är dock att användaren ska ha haft en dialog med företaget vid ett tidigare tillfälle. Ett företag tillåts alltså inte skicka ut annonserbjudanden till vem som helst.

Verktyget är för närvarande gratis att använda men en talesperson från Facebook som Techcrunch talat med säger att det bara gäller under en begränsad tid.

Framöver kommer tjänsten sannolikt bli ytterligare en betaltjänst som Facebook kan håva in pengar på.

Tjänsten riktar sig främst till mindre företag som inte själva kan koda meddelande i Messenger, för att skicka ett budskap till användare som hört av sig till dem.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-03-02 08.33Uppdaterad 2018-03-02 09.52

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: