Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook tar ytterligare krafttag mot falska nyheter

Publicerad: 29 Augusti 2017, 06:38
Uppdaterad: 29 Augusti 2017, 07:26

Redan idag tillåter bolaget inte annonser som länkar in till nyheter och artiklar som har blivit markerade som falska av de samarbetspartners Facebook idag jobbar med för att komma till rätta med problematiken.

Facebook börjar blockera annonser från sidor som återkommande delar falska nyheter.


Ämnen i artikeln:

FacebookFake news

Efter de senaste årens kriktik om hur Facebook inte tar sitt ansvar för innehållet som finns på plattformen, vilket bland annat ger falska nyheter möjlighet att få spridning, har bolaget vidagit en rad åtgärder.

Den senaste i raden består av att Facebook kommer att börja blockera annonser från Facebooksidor som återkommande delar falska nyheter.

Redan idag tillåter Facebook inte annonser som länkar in till nyheter och artiklar som har blivit markerade som falska av de samarbetspartners bolaget idag jobbar med för att komma till rätta med problematiken.

"Den här uppdateringen kommer att hjälpa till att reducera distributionen av falska nyheter, vilket kommer att hindra sidor som sprider falska nyheter från att tjäna pengar", skriver Facebooks produktchefer Satwik Shukla och Tessa Lyons i ett blogginlägg.

Om en sida slutar att dela falska nyheter kan man få förtroende att börja annonsera på plattformen igen.

Facebookcheferna radar upp tre nyckelområden som man just nu jobbar på för att hindra spridningen av falska nyheter: Ta bort de ekonomiska incitamenten för att skapa falska nyheter, bygga nya produkter för att stoppa spridningen av dessa och att hjälpa människor att göra mer genomtänkta val när de stöter på falska nyheter i sitt flöde.

Facebooks tidigare initiativ för att märka ut falska nyheter på plattformen har dock ifrågasatts, bland annat av The Guardian som i en granskning från i maj i år visat på att åtgärden har haft en väldigt låg effekt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookFake news

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.